سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يك متخصص سرطان:

استرس يكي از ريسك فاكتورهاي مهم ابتلا به سرطان است

با توجه به زندگي پراسترس امروزه، استرس و اضطراب يكي از ريسك فاكتورهاي مهم ابتلا به سرطان محسوب مي‌شود.

دكتر پيام آزاده، متخصص سرطان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در شرايط استرس تنفس افراد سطحي مي‌شود؛ بنابراين خون رساني به غشاي محيطي كمتر شده و دفاع بدن كم مي‌شود.در واقع دسترسي سلول هاي دفاعي بدن به علت خون رساني كم به تمام اعضاي بدن دچار مشكل مي‌شود و همين امر مي‌تواند باعث ايجاد تومور سرطاني در اعضا ‌شود.
وي با بيان اينكه وقتي فرد در درازمدت تحت استرس قرار داشته باشد عادات زندگي او تغيير پيدا مي‌كند،گفت: تمايل اين فرد براي خريد مواد غذايي تازه كه سرشار از ويتامين ها و آنتي اكسيدان ها هستند كاهش پيدا مي‌كند، رو به مصرف مواد غذايي آماده و استعمال دخانيات مي‌آورند و حتي فعاليت فيزيكي و تحرك او كاسته مي‌شود.
آزاده اظهار داشت: استرس يكي از ريسك فاكتورهاي انواع سرطان است.حتي وقتي فرد دچار سرطان مي‌شود اضطراب و استرس مي‌تواند روند درماني و پيشرفت بيماري او را تحت تأثير قرار دهد؛ بنابراين مديريت استرس و اضطراب يك هنر است كه بايد تمام افراد بتواند اين توانايي را در خود پرورش دهند.
وي تصريح كرد: برخي از افراد كه دچار اضطراب يا استرس بيمار گونه هستند خود اين عامل روند درمان آنها را به تأخير مي‌اندازد و فرد از اينكه به پزشك مراجعه كند اجتناب مي‌كند و درمان در موقع لزوم انجام نمي‌پذيرد و خود استرس پروسه درمان را تحت تأثير قرار مي‌دهد و موفقيت بهبودي را كاهش مي‌دهد.
اين متخصص سرطان خاطرنشان كرد: سرطان هم مثل بقيه بيماري ها است كه در حال حاضر درمان و تشخيص آن در كشور وجود دارد و فقط بايد با صبر و توكل برخدا مراحل درمان را به پيش برد./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.