سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با تاثيرات داروهاي لاغري بر سيستم عصبي بدن آشنا شويد

داروهای لاغری كه در شبكه های ماهواره ای تبلیغ می شوند؛ تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند و باعث مشكلات سیستم عصبی مركزی و بیماری های قلبی-عروقی می شوند.

خیراله غلامی،رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان

باشگاه خبرنگاران

اظهار داشت: چاقی با شاخص توده بندی BMI قابل اندازه گیری است و براساس میزان نمرات افراد در این شاخص چاقی به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

وی گفت:نمره شاخص توده بدنی زیر 25 طبیعی است و بین 25 تا 9/29 فرد دارای اضافه وزن و بالای نمره 30 مبتلا به چاقی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود:چاقی خود دارای چند مرحله است كه نمره بین 30 تا 35 شاخص توده بندی مرحله اول چاقی،بین 35 تا 40 مرحله دوم چاقی و بالاتر از 40 چاقی مفرط محسوب می شود.

وی ادامه داد:علت چاقی معمولا قابل شناسایی نیست،اما بعضی بیماری ها مانند هیپوتیروئید و كوشینگ (بیماری اختلال هورمونی) باعث افزایش مصرف كالری می شوند و نكته ای كه شامل همه افراد چاق می شود،مصرف كالری بیش از میزان لازم برای سوخت و ساز بدن است.

غلامی تصریح كرد:حدود 30 درصد چاقی به علت عوامل ژنتیكی است و 70 درصد آن به عوامل محیطی مانند ماشینی شدن زندگی و همیشه در دسترس بودن غذاها بستگی دارد.

وی خاطرنشان كرد:چاقی باعث بیماری های بسیاری مانند پرفشاری خون،بیماری كرونر قلبی، سكته مغزی،دیابت و نارسایی كلیوی می شود و در ایران این بیماری در زنان بیش از مردان مشاهده می شود.

رئیس انجمن داروسازی بالینی با بیان اینكه وزن رابطه مستقیم با رفتار و نگرش فرد دارد،گفت: هیچگاه با یك دارو و قرص نمی توان وزن را كنترل كرد و باید نگرش و عادات زندگی فرد مانند تغذیه و ورزش تغییر كند.

این متخصص افزود:داروهایی كه در شبكه های ماهواره ای تحت عنوان داروی لاغری و كاهش وزن تبلیغ می شوند؛تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند و هیچ گونه اثربخشی ندارد و حتی باعث آسیبهای جدی به افراد مانند مشكلات سیستم عصبی مركزی و بیماری های قلبی-عروقی می شوند.

غلامی اظهار داشت:هم اكنون چاقی در طبقات پائین جامعه شیوع بیشتری دارد كه این برخلاف سوابق گذشته است و علت آن می تواند انتخاب غذاهای بهتر،فرصت بیشتر برای ورزش،اهمیت بیشتر به سلامتی و توجه به اخبار مرتبط در این زمینه در طبقات ثروتمند جامعه باشد./عط

**‌ براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.