سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ازدواج های زود هنگام، آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری را به همراه دارد؛

ازدواج800 هزار کودک دركشور!

یکی از خاستگاه های مهم بروز مسائل اجتماعی مختلفی که امروزه گریبان گیر جامعه و به خصوص زنان امروز ایران را گرفته است ریشه در دوران کودکی دارد . کودکی به عنوان پدیده اجتماعی چنان در اندیشه و فرهنگ دینی و سنتی ایرانیان در حاشیه توجهات و برنامه ریزی هاست که ناخواسته تمامی مسائل اجتماعی را به صورت بین نسلی و حلقه به حلقه به آینده منتقل می سازد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با تمام دل نگرانی های جوامع شهری در تاخیر سن ازدواج جوانان هنوز ازدواج زود هنگام در جای جای کشورها هم مشاهده می شود.
چندی پیش از هرمزگان خبر رسید که در سه شهر این استان شش کودک زیر 10 سال ازدواج کردند.
همایون هاشمی در خصوص اقدام سازمان بهزیستی برای ازدواج این کودکان در هرمزگان گفت: این سازمان، پیگیری این موضوع را بر عهده دارد و بازرسان وسژه ای را برای بررسی موضوع به استان هرمزگان اعزام کرده است.
*800 هزار کودک ایرانی ازدواج کرده اند
آخرین آمارهای ازدواج کودکان در کشور نشان می دهد که دختران بیش از پسران در فهرست ازدواج زود هنگام قرار می گیرند.
24 هزار و 506 دختر زیر 14 سال در برابر پنج هزار و 519 پسر 10 تا 14 سال نشان می دهد دختران بیشتری با مردان بزرگتر از سن خود ازدواج می کنند.
به گفته یک پژوهشگر فعال حوزه کودکان و با استناد به پیمان نامه جهانی حقوق کودک که افراد زیر 18 سال را کودک دانسته، حدود هفت درصد از کودکان در سنین 10 تا 18 ساله کشور تا سال 85 ازدواج کردند که حدود 750 هزار نفر از این 848 دختر و مابقی پسر بوده اند.
25 هزار نفر از 848 هزار کودک در سنین کمتر از 18 سال طلاق گرفته و در حدود 12 هزار نفر همسران خود را از دست داده اند.
*ازدواج های زود هنگام، فقر مالی و فرهنگی
ازدواج های زود هنگام تاثیرات منفی بسیاری را بر روی زوج ها می گذارد. الزامات ازدواج در سنین پایین اغلب منجر به جدایی از خانواده، دوستان و تعلقات، از دست دادن آزادی، تعامل با همسالان و کاهش استفاده از فرصت های آموزشی می شود.
همچنین ازدواج کودک منجر به کار اجباری کودکان، استثمار جنسی و تجاری و خشونت علیه آنان است.
کارشناسان می گویند: فقر یکی از عوامل اصلی ازدواج کودکان با بزرگسالان است.
بررسی ها نشان می دهد که ازدواج دختران در سنین کودکی در خانواده های که پدر معتاد، بیمار روانی ، بی سواد یا کودک تک والد یا والد ناشی داشته باشد و از لحاظ اقتصادی یا اجتماعی در سطح پایینی باشد بیشتر است.
*در کشور آموزش صحیح برای ازدواج وجود ندارد
فرزانه صداقت، روان شناس و روان سنج در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در کشور آموزش صحیح برای ازدواج جوانان وجود ندارد و آنها آموزشهای لازم را برای ازدواج و همسر داری نمی بینند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر جوانان تمام آرزوهای خود را در ازدواج خلاصه می کند و سعی دارند برای رسیدن به عاطفه، نیازهای مادی و تمام آرزوهایی که در خانواده به آن دست نیافته اند ازدواج کند.
صداقت در خصوص فرهنگ سازی ازدواج بیان داشت: در کشور نهادی برای آموزش به جوانان وجود ندارد و در مدرسه های نیز در مورد مصائب موجود در زندگی زناشویی آموزش داده نمی شود.
*بلوغ فکری، اجتماعی، لازمه ازدواج موفق
مجید ابهری متخصص آسیب شناسی درباره علت آسیب های ازدواج زودرس گفت: بسیاری از افراد در جامعه ما بلوغ جسمی را تنها ملاک ازدواج قلمداد کرده و توجهی به بلوغ فکری ندارند و لازمه ی یک ازدواج موفق را توجه به بلوغ فکری و اجتماعی جوانان دانست.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه درباره راهکارهای جلوگیری از ازدواج های زود هنگام افزود: علاوه بر مشکلات جسمی و ناراحتی هایی که در روابط زناشویی به وجود می آید، مشکلات روحی عدیده ای برای آنها پیش می آید که منجر به افسردگی؛ فرار از خانه، خودکشی می شود.
وی تاکید کرد: این ازدواج های آزار دهنده دخالت نهادهای فرهنگی و قضایی را می طلبد تا از گونه حوادث تلخ جلوگیری کنند.
*بالا بردن سطح آگاهی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها
ابهری با اشاره به اینکه در هرمزگان شش کودک زیر 10 سال ازدواج کردند افزود: بالا بردن سطح آگاهی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها، تعریف پروژه های آموزشی در عشایر جنوب مناطق هرمزگان و... استداد از روحانیون محل برای دخالت در این گونه موارد می تواند راهکار مفیدی باشد زیرا روحانیون اهل سنت دارای جایگاه ویژه ای هستند و می توانند با آگاهی سازی مردم از ازدواج های زود هنگام در میان کودکان جلوگیری کنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت باید در یک برنامه گسترده علمی از طریق کمیته امداد ، بهزیستی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه با آماده سازی روسا و ریش سفیدان قبایل اقدام به اطلاع رسانی نموده و اجازه ندهند چنین ازدواج هایی صورت گیرد. /ل
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.