سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دوپینگی ها در ورزش به روز هستند ؟

وقتی کیفیت داروهای دوپینگ روز به روز پیشرفت می کند به همان اندازه هم دستگاه های کشف دوپینگ در کشورهای اروپایی پیشرفت می کند ولی در ورزش ایران هم به این گونه است.

به گزارش خبرنگار ورزش باشگاه خبرنگاران، کشورهای اروپایی به خصوص کشورهای مانند سوئد، آلمان،‌... بیشترین هزینه ها را برای کشف دوپینگ می کنند برای همین علت باید دوپینگ کاران باید آن قدر به روز باشند تا لو نروند و دستشان رو نشود.

مردم عادی که ورزش حرفه ای را نمی شناسند فکر می کنند یک دو میدانی کار‌،وزنه بردار ،‌ژیمناستیک کار‌،یا شناگر با تمرین مستمر و زیاد به رکوردها خوب دست می یابد ولی قهرمان شدن در المپیک و مسابقات جهانی تمام قدرت علم شیمی و فارماکولوژی است.

تمام کشورهای که دوپینگ می کنند به خوبی از علم دوپینگ باخبرند و حتی کشوری مانند آمریکا به راحتی از دوپینگ کردن حرف می زنند. قهرمان در رشته های مختلف را بدست می آوردند ولی در کنار این حرف ها خودشان را آشنا به علم روز دوپینگ می دانند.

حالا باید سوال کرد:در رشته های که ایران می تواند در المپیک 2012 لندن مدال بدست بیاورد مربیان ما به علم روز و ابتکار دوپینگ آشنایی کامل دارند که در مسابقات از مواد نیروزا استفاده کنند و هیچ گاه دستشان برای دستگاههای به روز ضددوپینگ رو نشود.

ورزشکران دوپینگ می کنند چون مربیان به آنها دارو می دهند فدراسیون مربوطه نیز این کار باخبر است. زمانی که تیم موفق می شود همه خود در این موفقیت سهمی می کنند ولی دوتپینگ ها اعلام می شود همه دنبال مقصرند.

یک داروی دوپینگی و نیروی زا وارد بازار می شود و مربی تیم ها باید ان قدر از این موارد اطلاع داشته باشد و دانش این دوپینگ را به همراه داشته باشد تا تست دوپینگ ورزشکار شده مثبت اعلام نشود تا همگان خود را در این موفقیت سهیم بدانند.

در ورزش ایران نیز تمام ورزشکاران حرفه ای موارد نیروزا استفاده می کنند ولی مثل این که ورزشکاران کشورمان خیلی عقب تر از سایر کشورهای دنیا هستند که دوپینگ های روز را استفاده نمی کنند به راحتی و خیال راحت موادهای قدیمی را برای خود تجویز می کنند.

حالا در فوتبال مواد ممنوعیه به نام جک تری دی وارد بازار شده است نشان می دهد که فوتبالیست ها خیلی جلوتر از سایر ورزشکاران حرفه ای ایران هستند چون قراردادهای میلیاردی خود توانسته اند به موادهای به روز مجهز شوند و به دور از چشم مربیان و پزشکان تیمی خود دست به کارهای بزرگی بزنند و به راحتی دوپینگ و مواد نیروزا را برای خود تجویز کنند و از محرومیت نیز فرار کنند تا همه را با این مواد نیروزا سرکار بگذارند و از تمام موارد اتهام بگریزند.

ورزش هم چون وزنه برداری بیشترین قدرت و فشار را برای بالابردن وزنه های سنگین احتیاج دارد و به گفته های مربی های لیگی تمام تیم ها از مواد نیروزا استفاده می کنند ولی باید این مواد طبق کاربلدی مربی آن تیم به وزنه بردار داده شود.

وزنه برداران تمام دنیا دوپینگ می کنند اما به یک بار و هر چند سال یک بار فدراسیون جهانی دست روی کشورها می گذارد تا به ضد و بندهای خود ادامه دهد تا ماش آیان در حدود 4 دهه است که در فدراسیون جهانی حکومت می کند و هر کس را که دلش بخواهد از جلوی راه خود برمی دارد.

سال های زیادی از ماجرای دوپینگ ورزشکاران نمی گذرد سال 1385 و 1388 دوپینگی های وزنه برداری این فدراسیون را وارد چالش بزرگی کرد و حالا پس از گذشت چند سال امیدواریم که با آشنایی دقیق مربیان از علم روز دوپینگ دنیا هیچ وزنه برداری به ماجرای امیدعلی حسینی تبدیل نشود .

مسابقات لیگ وزنه برداری ما بدون ماموران مبارزه با دوپینگ پیگیری می شود و این مسئله سوال های زیادی را روی ذهن مخاطب نقش خواهد بست. وزنه برداری که رکورد دنیا را در مسابقات لیگ برتر جابجا کردند برای آنها رکوردی ثبت نشد تا به طور جدی این کار بسیار مهم در وزنه برداری احساس شود.

تست دوپینگ ورزشکاران همیشه به صورت گزینشی و اتفاقی است و ماموران به صورت سرزده و بدون اعلام قبلی به خانه ورزشکار می روند تا آزمایش بگیرنند.

ولی در فدراسیون وزنه برداری این نمونه گیری به صورت عمومی و اطلاع دادن به رسانه ها انجام می گیرد تا همگان از این تست گرفتن ها حاضر باشند./مح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.