سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پديده كوهنوردي سال 90؛

فدراسيون باعث مطرح شدنم شد

پديده كوهنوردي سال 90 گفت: اگر توانستم چندين قله مرتفع جهان را در اين سالها فتح كنم، فدراسيون مسبب اصلي بوده است.

عظيم قيچي ساز در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، افزود: در حدود ده سالي است كه كوهنوردي را بصورت حرفه اي انجام مي دهم و تا سال 89 عضو ثابت تيم ملي كوهنوردي بوده ام و اگر امروز در جامعه كوهنوردي مطرح هستم و پديده شده ام، فدراسيون دست مرا گرفته است و حمايت كرده است.

وي تصريح كرد: تاكنون به هفت قله بالاي هشت هزار متري دنيا صعود كرده ام كه شامل: قلل اورست در سال 84، برود پيك 88، دائولاگيري و نانگاپاربات در سال 89، قله گانچن چونا در سال 90 و قلل گاشربروم يك و دو در تابستان همين سال مي باشد.

قيچي ساز، در ادامه گفت: براي فتح هشتمين قله مرتفع دنيا به نام آناپورنا، بهار 91 راهي هيماليا خواهم شد و همراه تيم بين المللي در طي 40 روز اقدام به صعود اين قله خواهيم كرد.

وي عنوان كرد: در اين سفر شهرداري تبريز مرا حمايت مالي مي كند و پوشاكم را نيز يك شركت توليدي مي دهد.

قيچي ساز اشاره كرد: براي فتح باقيمانده 14 قلل مرتفع دنيا 6 صعود نيز باقي مي ماند كه آنرا در سالهاي آينده انجام خواهده داد.

وي گفت: صعودهايي نيز در قله هاي هفت هزار متري انجام داده ام كه شامل قلل خاتانگيري و پل وال در سال 81، اسپانيك ويران پيك در سال 83، نوشاد در سال 85، آرارات در همين سال، پوبه دا در سال 88 مي باشد.

قيچي ساز تاكيد كرد: در اين سالهايي كه كوهنوردي انجام مي دهم، مهمترين مشكل تامين هزينه بوده و است.

وي عنوان كرد: در سالهاي اخير كوهنوردي كشورمان پيشرفت هاي خوبي داشته است و اين به خاطر نگاههاي خوبي است كه به اين ورزش شده است و در طي سال ورزشكاران اين حوزه به قلل بلند دنيا اعزام مي شوند و آنرا فتح مي كنند.

قيچي ساز اضافه كرد: تا سال 89 تيم ملي كوهنوردي داشتيم و ملي پوشان اقدام به صعودهاي برون مرزي مي كردند و در سالي كه گذشت تيم ملي نداشتيم و نفرات بصورت تيم هاي مستقل و انفرادي به صعودهاي بين المللي اعزام شدند.

وي گفت: در برخي صعودها به دليل سختي مسيرها امكان دارد با تيم ملي نتوان نتيجه گرفت و امكان دارد فدراسيون زيرسوال برود و در اين صورت افراد بصورت تيمي و مستقل اعزام مي شوند و نتايج خوبي هم گرفته مي شود.

قيچي ساز در ادامه گفت: براي هر صعود برون مرزي شش ماه تمرين مي كنم و مدتي استراحت، سپس اعزام مي شوم. البته بعد از اجراي برنامه نيز اين تمرينات ادامه دارد و تلاش و كوشش براي فتحي ديگر ادامه دارد.

وي يادآور شد: با اين صعودهاي بين المللي و برنامه هاي مختلفي كه از سوي كوهنوردان كشورمان در طي سال در كشورهاي دنيا صورت مي گيرد، نويد بخش آينده اي درخشان در كوهنوردي را مي دهد.

قيچي ساز گفت: كوهنوردان ايراني به حدي رسيده اند كه همپاي كوهنوردان خارجي اقدام به صعودهاي برون مرزي مي كنند و اين امر نشانگر توانايي آنها در اين زمينه است و اينكه ما هم مي توانيم.

وي خاطرنشان كرد: تا يادم نرفته اينكه تاكنون ايراني ها موفق به صعود آناپورنا نشده اند، البته 3 سال پيش احسان پرتوي از كوهنوردان كشورمان، اقدام به صعود كرد كه به دليل شرايط نامناسب جوي نتوانست قله را فتح كند و من دومين فردي هستم كه به اين منطقه اعزام مي شود و اميدوارم آنرا فتح كنم./مح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.