سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با پدیده پیری ناشی از نور خورشید آشنا شوید

اخیرا پدیده photoageing ( پیری ناشی از نور خورشید) توجه زیادی را جلب کرده است پس بهتر است با آن آشنا شوید.

دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماری ها وعضو هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو آکادمی زیبایی آمریکا در گفتگو با خبرنگار بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در پوست افراد پیری که به طور دایم در معرض نور آفتاب بوده اند، مثل پوست صورت، بخصوص در افرادی که پوست روشن دارند تغییرات قابل توجهی در پوست به خاطر نور آفتاب ایجاد می شود که شامل چین و چروک ظریف، نازک شدن پوست و چین های عمیق است.
وی افزود: و از نظر منظره میکروسکوپی فیبرهای الاستین از نظر تعداد زیاد و کلفت و پیچ خورده و درهم و برهم و قطعه قطعه است این تغییرات در پوست صورت افراد سفید پوست بعد از سی سال حتی در افرادی که از نظر بالینی پوست ظاهر سالمی دارند نیز مشاهده می شود.
انتظاری عنوان کرد: پیری پوست وایجاد چروک در پوست در اثر گذشت زمان به طور عمده ناشی از تماس مداوم پوست با نورخورشید و به خصوص اشعه ماوراء بنفش است و به آن photoageing می گوییم که دراین حالت پوست خشک، خشن، ناهموار و کدر می شود و همچنین چروک های سطحی و عمیقی همراه با ضایعت رنگی و عروقی بر روی پوست ایجاد می شود.
این متخصص پیشگیری از بیماری ها خاطر نشان کرد: اخیرا پدیده photoageing ( پیری ناشی از نور خورشید) توجه زیادی را به خود جلب کرده است زیرا با سرطانهای اپیدرم مرتبط است.
وی تاکید کرد: تاثیر تماس مداوم با نور خورشید روی ملانوسیتها ( تاثیر تحریکی") و سلول های لانگرها نس( تاثیر تخریبی) مورد توجه زیادی قرار داده است زیرا میزان بروز(incidence ) ملانومهای بدخیم در میان کسانی که در نور آفتاب کار می کنند افزایش یافته است که در این افراد کاهش فعالیت نمایشگری آنتی ژن سلول ها لانگرها نس ممکن است یک فاکتور باشد./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.