سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

سفری به یادگاری باقی مانده از دوران صفویه +عکس

منطقه باستانی كه در كنار شهر كنونی دهدشت مركز شهرستان كهگیلویه قرار دارد و آن را بلاد شاپور نیز می نامند، 40 هكتار وسعت دارد كه قدمت تاریخی آن حداقل به دوران صفویه بر می گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از یاسوج ؛ این شهر كه دوران پر رونقی را در دوره های مختلف تاریخی پشت سر گذاشته دارای برج و بارو و ارگ بوده كه هم اكنون قسمت هایی از آن برجای مانده است.

 


نگاهی به جغرافیای محل نشان می دهد كه این شهر به دلیل واقع شدن بر سر راه پایتخت صفویان به بنادر جنوبی و همچنین نزدیكی به شهر ارجان كه اینك به بهبهان مشهور است نقش موثری در تجارت آن دوران ایفا می كرد.
شهر بلادشاپور دارای آب و هوای گرمسیری است و معماری آن نیز از معماری عصر صفوی الهام گرفته است.
در دیگر شهرستانهای استان كهگیلویه و بویراحمد هم اماكن تاریخی ومناظر زیبایی وجود دارند كه می توان به نقوش برجسته تنگ سروك در شهرستان بهمئی و چشمه بلقیس در شهرستان چرام اشاره كرد.
نقوش برجسته تنگ سروك، در شهرستان بهمئی كه قدمت آن به 299 میلادی یعنی دوره اشكانی بر می گردد و منسوب به شاهزادگان الیمائی است.
چشمه بلقیس چرام، در دو كیلومتری شهر چرام یكی از مهمترین جاذبه های توریستی استان كهگیلویه و بویراحمد كه در آن هر گونه درختی اعم از سردسیری و گرمسیری وجود دارد.
این باغ دارای چندین چشمه است كه از دهانه شمالی به باغ می ریزند وآب چشمه ها در جویبارهای مشبكی كه با اصول معماری قابل توجهی تراس بندی شده اند، به استخر زیبائی سرازیر می شود.
بسیاری از مسافران استانهای جنوبی ایران با چشمه بلقیس آشنا هستند و معمولا برای گردش به این باغ زیبا و پر نقش و نگار سفر می كنند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.