در خاطرات هر يك از ما زنگ ورزش جايگاه ويژه اي داشته در برنامه هفتگي مان هميشه منتظر زنگ ورزش بوديم پوشيدن لباسهاي ورزشي با رنگهاي متنوع نشان دهنده زنگ ورزش در حياط مدرسه بود در تمامي روزهاي هفته براي اين زنگ روزشماري ميكرديم. هر يك از بچه ها يك رشته ورزشي انتخاب كرده و به بازي ميپرداختند.
جاي اين سوال باقي است كه اين ورزش چه اثراتي در روح و چسم دارد؟
تربيت بدني و ورزش در مفهوم كلي يك پديده اجتماعي است كه با اعتلاي آن روابط افراد جامعه و سلامت جسم و روح آنها مستحكم مييابد. روابط اجتماعي و تربيت بدني و ورزش بر يكديگر تاثير متقابل دارند.
تاثير ورزش در رشد پرورش اخلاقي دانشآموزان؟
جنبه اخلاقي ورزش جهت دادن به تمايلات و انگيزههاي كودك و نوجوانان است تا بتوان از اين طريق او را در مسير صحيح هدايت قرار داد.
اعمال و خواستههاي دانش آموزان تحت تاثير نيازهاي زيستي و غريزي و بازي قرار دارد به اين ترتيب بازي، ميدان تمريني براي ارزش گذاري و جهت گيري تمام رغبت ها، هيجان ها و عواطف و گرايشهاي فطري دانش آموزان است و آنها مفاهيم نوع دوستي، تعاون ايثار،صبر، استقامت را به طور ناخودآگاه ميآموزند.
موقعيت لذت ناشي از بازي و ورزش معاني ارزش هاي اخلاقي، هماهنگي و ارتباط برقرار ميكنند اين ارتباط بين ورزش و لذت پلي است تا دانش آموزان را در زندگي فردي معتقد و مفيد به اصول اخلاقي بار آورد.
در تامين سلامت و تندرستي منظور كردن ورزش و فعاليت هاي ج سماين به عنوان يك ضرورت در برنامه هاي روزمره از اهميت ويژه اي برخوردار است.
ورزش صبحگاهي در شروع فعاليت آموزشي مدارس ميتواند عامل مهمي در ايجاد نشاط و شادابي و تامين سلامت جسم و روح دانشآموزان باشد.
ساعات زنگ ورزش بايد افزايش يابد
حامديان مسئول تربيت بدني منطقه 3 در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: خانواده ها بايد به فرهنگ بالاي ورزش اهميت زيادي بدهند تعامل اولياي دانشآموزان و اولياي مدرسه كمك فراواني به شادي و نشاط دانشآموزان ميكند.
وي ادامه داد: حدود 70 درصد از دانشآموزان مدارس كشور بخاطر عدم تحرك دچار ناهنجاريهاي ساختار قامتي، زانوي پرانتزي، كتف كج و اضافه وزن ميباشند.
حامديان تصريح كرد: راه مبارزه با اين ناهنجاريها ايجاد فضا و بستر مناسب، اضافه كردن امكانات ورزشي، افزايش ميزان ساعات تدريس تربيت بدني در مدارس ميباشد.
مسئول تربيت بدني منطقه 3 خاطرنشان كرد: ورزش جز جداييناپذير تعليم و تربيت بوده و وسيلهاي براي رسيدن به سلامت جسمي و روحي است.
وي اظهار داشت: پرداختن كودكان به ورزش و فعاليتهاي بدني علاوه بر تغيير شكل و استحكام عضلات پيامدهاي رواني مثبتي را نيز خواهد داشت.
ورزش در درمان افسردگي موثر ميباشد
رضواني روانشناس در خصوص تاثير ورزش در روح و روان دانشآموزان گفت: فعاليتهاي ورزشي سبب توسعه مهارتهاي رواني-حركتي، افزايش آمادگي جسماني و گامي موثر در ارتقاي بهداشت رواني دانشآموزان ا ست.
وي اظهار داشت: ورزش به مشكلات رواني به خصوص اضطراب و افسردگي كمك فراواني كرده و باعث كاهش استرس و حتي تغييرات شخصيتي به صورت پيدايش ديدي مثبت تر نسبت به زندگي ميشود.
رضواني خاطرنشان كرد: نوجواناني كه دچار اختلال عاطفي و يا معلوليت رشدي هستند ورزش نقش بسزايي در درمان آن دارد.
ورزش، سلامتي، شادابي
سلامت هر فردي تحت تاثير عوامل گوناگون چون ژنتيك، محيط زيست، خدمات پزشكي سبك زندگي است در اين ميان تمرينات بدني ورزش جايگاه مهمي دارند تا جايي كه كاهش فعاليت بدني مي تواند سلامت فرد را تحت تاثير قرار دهد ورزش و فعاليت جسماني نه تنها در ايجاد و حفظ تناسب اندام اثرات سودمندي دارد بلكه در پيشگيري از بيماريها به خصوص بيماريهاي قلبي، فشار خون و غيره نقش مهمي را ايفا مي كند. در اين ميان ورزش براي كودكان، نوجوانان و جوانان از اهميت بيشتري برخوردار است تا جايي كه در سالهاي اخير سعي شده به برنامههاي ورزشي نگاهي ويژهاي شود زيرا ورزش نه تنها فايد جسماني با خود به همراه مياورد بلكه ميتواند فوايد روانشناختي بسياري براي دانشآموزان داشته باشد كاهش افسردگي، كاهش اضطراب، فراهم آوردن سپري براي مقابله با استرس و بالا بردن عزت نفس و آسايش فكري از جمله فوايد مهم ورزش است.
آمادگي جسماني دانش آموزان يك امر بنياني و اساسي است كه سلامت و قدرت افراد اجتماعي را تضمين مي كند. دانش آموزي كه قدرت و كارايي لازم بدني را دارد قادر است وظايف و كارهاي روزانه خود را بدون احساس خستگي انجا مدهد و توانايي لازم را براي گذراندن اوقات فراغت يا مقابله با پيشامدهاي ناگهاني به دست آورد چنين فردي از بيماري و نارساييها و نواقص جسمي به دور خواهد ماند و استقامت، چابكي، انعطاف پذيري و سرعت از ويژگيهاي چنين دانشآموزي است.