سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"موزه صنايع دستي" ذوق هنري ايرانيان را به تصوير مي كشد

موزه صنايع دستي "كاخ سعد آباد" ذوق و خلاقيت هنرمندان معاصر ايران را به نمايش مي گذارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛موزه صنايع دستي در يكي از بناهاي قديمي مجموعه فرهنگي تاريخي سعد آباد قرار دارد.اين ساختمان در دو طبقه ساخته شده و معماري آن متعلق به اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي است.
                        

همچنين از سال 1376 مدتي به عنوان موزه خط و كتابت" ميرعماد "مشهور ترين خوشنويس دوره صفوي استفاده مي شد كه در حال حاضر آثار آن به موزه هنرهاي زيبا منتقل و در معرض ديد عموم قرار دارد .

                             

                             

در سال 1389 اين بنا براي نمايش آثار صنايع دستي ايران مناسب تشخيص داده شد و در 5 بخش مختلف شامل بخش سفال وسراميك،شيشه گري و رودوزي هاي سنتي ايران در طبقه اول آماده سازي و بخش هاي صنايع هنري چوب مانند منبت معرق، خاتم، گره چيني و مشك چوب و همچنين آثار فلزي مانند مليله سازي و قلمزني به همراه آثار تضئيني از نقاش هاي ايران از هنرستان ها در طبقه دوم به نمايش در آمد.

                           
صنايع دستي به مجموعه هايي از هنر صنعت اطلاق مي شود كه عمدتا با استفاده از مواد اوليه بومي و انجام قسمتي از مراحل اساسي توليد به كمك دست و ابزار دستي باعث تهيه وساخت محصولاتي مي شود كه در هر واحد آن ذوق هنري و خلاقيت فكري صنعتگر سازندهبه نحوي تجلي يافته است.

                              

همين عامل وجه تمايز اصلي اين گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشين و كارخانه اي است با اين همه از آنجائي كه تاثير فوق العاده سنت ها و سوم منطقه اي در صنايع دستي به خوبي قابل رويت است،تعريف مشخص و معيني به عنوان يك تعريف استاندارد از آنچه صنايع دستي ناميده مي شود ،نمي توان به دست داد./ه
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
بهروز
۱۵:۴۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۳
سلام
پلان موزه صنایع دستی میخواستم
ممنون میشم کمکم کنید
کاویان
۲۳:۱۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
سلام.مرسی.عالی بود.لطفا مقالات بیشتری ارایهدهید
mohamad ali shabani
۱۰:۳۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
عالی بود..........