سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجازات نفتي ايران، اقتصاد بين‌الملل را مجازات مي‌کند

مجازات هاي آمريکا عليه بخش نفتي ايران پيامدهاي منفي گسترده اي بر تجارت بين المللي و بازارهاي نفتي دارد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شبکه تلويزيوني روسيااليوم گزارش داد به گزارش اين شبکه ،چين و هند تهديد شدند در صورتي که مواضع خود را درباره ايران و واردات نفت از اين کشور تغيير ندهند با مجازات هاي آمريکا روبرو خواهند شد.

مجازات ها تا کنون نتوانسته است مواضع چين و هند دو وارد کننده بزرگ نفت ايران را تغيير دهد. به رغم اين که چين در ماه گذشته در مقايسه با همين ماه در سال گذشته واردات نفت خود از ايران تا چهل درصد کاهش داده است ولي پکن و دهلي نو همچنان با مجازات هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران مخالفت و تاکيد مي کنند به واردات نفت خود از ايران ادامه مي دهند و اين وضع باعث مي شود بخش هاي مالي چين با مجازات هاي آمريکا روبرو شوند.


فرانسيس لون کارشناس اقتصادي چيني در هونگ کونگ گفت بانک هاي بزرگ چين نظير بانک صنايع،بانک عمران چين و بانک کشاورزي چين از قدرت زيادي در عرصه بين المللي برخوردار نيستند و بانک هاي داخلي شمرده مي شوند و فعاليت بسيار محدودي در آمريکا دارند به اين دليل از مجازات هاي اين کشور متاثر نمي شوند ولي بانک چين شعبه هاي زيادي در سراسر جهان دارد و از مجازات هاي آمريکا تا حدودي تاثير خواهد پذيرفت.


گزارشگر اين شبکه تصريح کرد مجازات هاي آمريکا در صورتي که عليه چين وهند اجرا شود باعث بروز اختلافات شديد ميان واشنگتن با اين دو قدرت بزرگ آسيايي خواهد شد. اما به ژاپن وده کشور اروپايي ديگر که از اين مجازات ها معاف شده اند مهلت داده شده است تا نيازهاي خود را از صادرکنندگان ديگري وارد کنند. کارشناسان درباره خارج شدن نفت ايران از بازارهاي بين المللي هشدار مي دهند.


جرج مونتيک مدير بازاريابي در شرکت پلاتس در لندن گفت عربستان سعودي مدعي است توان جبران نفت صادراتي ايران را دارد ولي پس از گفتگو با شمار زيادي از بازيگران در بازار نفت به رغم توان توليد کنندگان ديگر براي جبران نفت تهران مشخص شد اوضاع بسيار خوب نيست. دليل اين امراين است که اگر نفت ايران از بازارهاي بين المللي خارج شود نابساماني هاي شديدي در تامين نفت بازارهاي جهاني ايجاد خواهد شد و همچنين يک نوع از سبد نفتي نمي تواند به صورت صد در صد جايگزين سبد نفت کشور ديگري شود.


گزارشگر اين شبکه تصريح کرد آمريکا تا سي ام ماه جاري به کشورهاي وارد کننده نفت ايران مهلت داد تا مواضع خود را مشخص کنند و سپس اقدامات آتي واشنگتن و تشديد محاصره اقتصادي ايران روشن خواهد شد. در صورتي که مجازات هايي عليه نهادهاي بانکي چيني و هندي اجرا شود، تجارت بين المللي اولين زيان ديده اين مجازات ها خواهد بود. همچنين اين اقدام آمريکا باعث خواهد شد کشورها از ارز ديگري غير از دلار براي خريد نفت استفاده کنند./ا
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.