سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید حدود 3 هزار مقاله بین‌المللی

دبيرستاد توسعه فناوری نانوي معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاكيد بر تمركز ستاد روي صادرات محصولات نانو از افزايش تعاملات بین المللی به عنوان محور برنامه هاي ستاد توسعه فناوري نانو در سال آینده خبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دکتر سعید سرکار با اشاره به محدوديت بازار کشور گفت: در اين زمينه باید مکانیزمی برای ورود به بازار جهانی اندیشیده شود که برای این منظور ستاد نانو برنامه ای را برای سال آینده تدوین کرده است. بر این اساس تلاش می کنیم برای سال آینده تعاملات بین المللی را بيشتر مدنظر قرار دهیم.

 

وجود 2900 عضو هیات علمی در حوزه نانو

وي با بيان اينكه در حال حاضر 21 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و 11 دانشگاه در مقطع دکتری در رشته نانو فعال هستند، افزود: علاوه بر این، حوزه فناوري نانو دارای دوهزار و 900 نفر هیات علمی بوده و تعداد زیادی پایان نامه و مقاله در این حوزه نوشته شده است. به طور کلی بیش از 12 هزار متخصص فناوری نانو از سطح کارشناسی ارشد به بالا در کشور وجود دارند.

 

توليد حدود سه‌هزار مقاله بین المللی در سال 2011

وی با بيان اينكه در حال حاضر ایران در جايگاه دوازدهم فناوري نانو در دنیا ايستاده است، خاطرنشان کرد: در سال 2011 حدود سه هزار مقاله ISI در این حوزه توسط محققان ايراني توليد شده است، این در حالی است که در آغاز كار ستاد فناوري نانو، تنها سالانه هشت مقاله بین‌المللی دراين حوزه توليد مي‌شد اما در حال حاضر هشت مقاله در روز توليد مي شود که این جهش قابل توجهی است.

دکتر سرکار با تاکید بر اینکه توليدات علمي حوزه فناوري نانو از نظر کیفی سطح قابل قبولي را دارند، اظهاركرد: ‌کیفیت مقالات محققان ايراني در حد كشورهاي مطرح همچون دانمارک، هند، تایوان و به مراتب بالاتر از كشورهاي ترکیه و روسیه است. البته از نظر کمی هم از تعدادهاي مقالات ايران از کشورهای روسیه، کانادا و استرالیا بالاترست.

وی با اشاره به لزوم توسعه شاخص فناوری در نانوفناوري خاطرنشان کرد: در این حوزه دو بخش شامل پتنت‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مدنظر قراردارد. در اين راستا در سال 2011 در حوزه فناوري نانو ايران توانست 26 پتنت در آمریکا و اروپا به ثبت برساند که این رقم 43 درصد کل پتنت‌های کشور را شامل می‌شود اما سهم ایران در كل پتنت‌های جهان زیر یک درصد است كه باید با ایجاد طیفی از فعالیت‌ها، سعی شود تا دستاوردهای ارزشمند متخصصان کشور در جهان نيز به ثبت برسد.

 

ورود نانو به 8 صنعت در کشور

دکتر سرکار با بيان اينكه در حال حاضر بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوري نانو فعال هستند،افزود: بیش از 130 محصول توسط اين شركت ها وارد بازار شده که برخي از آنها به صادرات هم رسیده است.

دبير ستاد ويژه توسعه فناوری نانوي معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از رسوخ فناوری نانو در هشت صنعت در کشور از جمله صنعت خودرو سازی خبرداد.

 

انرژی، سلامت و آب و محیط زیست سه اولویت ستاد نانو

دکتر سرکار با بيان اينكه به طور کلی ستاد توسعه فناوري نانو سه اولویت را مدنظر قرار داده است،گفت: نخست توسعه نانو در حوزه انرژی است؛ با توجه به اینکه ایران در حوزه نفت و گاز از كشورهاي قوی دنياست، نانو می تواند در این حوزه ورود پیدا کند.

وي تصريح كرد: اولویت دوم؛ توسعه نانو در حوزه سلامت و بهداشت به ویژه در پیشگیری و تشخیص زودرس و درمان بیماری‌هاست، همچنین توسعه فناوری نانو در آب و محیط زیست به ویژه در حوزه فیلتراسیون آب از دیگر برنامه های مهم ستاد توسعه فناوري نانو محسوب مي شود./ع

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.