سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاکمیت رنگ ها بر شخصیت و روابط اجتماعی افراد

از آنجا که رنگ ها در دنیای مد و لباس اهمیت خاصی داشته و معنای گوناگونی را منتقل می نمایند، طراحان همواره در به کار بردن آنها، توجه ویژه ای نشان داده و به دنبال آن اثرات متفاوتی بر خلق و خوی افراد باقی می گذرد.از آنجا که رنگ ها در دنیای مد و لباس اهمیت خاصی داشته و معنای گوناگونی را منتقل می نمایند، طراحان همواره در به کار بردن آنها، توجه ویژه ای نشان داده و به دنبال آن اثرات متفاوتی بر خلق و خوی افراد باقی می گذرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ رنگ عاملی است که می تواند احساسات و درونیات ما را تحریم کند یا تسکین بخشد، به هیجان آورد و آرامش بخشد ، احساسی از گرمی، سردی، شادی، غم، سرعت و سکوت ایجاد می کنند و درست مانند موسیقی که می تواند در لحظاتی خوشایند و در لحظاتی هم ناخوشایند باشد. فرهنگ با ما سخن می گوید لبخند می زنند ما را در خود فرد می برند و تاثیرات گوناگونی می گذارند همان گونه که اصوات چنین اند.
در طول قرن ها نیز،رنگ برای اشخاص مختلف معانی متفاوتی داشته است. رنگ برای سنت آگوستین انعکاس افلاطونی خدا بود. برای ایزاک نیوتن انرژی نوری و برای واسیلی کاندنسیکی یک شیوه بیان روح.
برای اثبات اهمیت رنگ ها، توضیح چندانی لازم نیست رنگ ها در ذات وجودی مخلوقات قرار گرفته اند و جدایی ناپذیرند. همان گونه که نمی توان جنسیت را از اشیا گرفت ، رنگ را نمی توان از آن جدا کرد.
امروزه ثابت شده رنگ ها براحتی روی سیستم عصبی ، قدرت بینایی، سیستم گوارشی ، حالت روحی روانی افراد و اخلاق فردی آنها تاثیر می گذارند، بنابراین برای استفاده مفید از رنگ لازم اثر روان شناختی آن را می توان در انتخاب دکوراسیون ، لباس، محیط و.... وارد عمل شود؛ درک کنیم. گاه به کار گیری کاملا ناشیانه رنگ به وسیله افراد، تاثیرات منفی برخی مذاهب و فرهنگ ها خلق و خوی فردی افراد و موضع برخی قوانین، عدم تنوع و یکنواختی در به کار گیری بعضی رنگ ها، کاربرد رنگ را به خصوص در پوشش های فردی با اشکالات بزرگ و قابل توجهی رو به رو کرده است که در دراز مدت تاثیر مخرب آن آشکار به چشم می خورد، انتخاب رنگ در لباس در ارتباطات میان فردی اهمیت ویژه ای دارد چرا که لباس افراد اگر چه شان و شخصیت افراد را شکل نمی دهد، اما اغلب پایه ای برای قضاوت اولیه در مورد افراد است و تاثیر شگرفی بر قضاوت های دیگران نسبت به آنها می گذارد. تحقیقات نشان داده اگر شما لباس مرتبط با پایگاه اجتماعی بالایی را در برداشته باشد و هیچ کسي شما را نشناسد ؛ در عبور از عرض یک خیابان شلوغ بیشتر از کسی که لباس مربوطه به پایگاه اجتماعی پایینی را در بردارد، مورد توجه خواهید بود، آسان تر به شماره خواهند داد.
اصولا لباس علاوه بر محافظت انسان ها از سرما و گرما، وسیله ای برای ارتباطات غیر کلامی است و به تنهایی قادر است حداقل 10پیام اساسی را به دیگران منتقل کند: 1-سطح اقتصادی2-سطح تحصیلی3-اعتبار اجتماعی4-وضعیت اجتماعی5-سطح پیچیدگی6-زمینه اقتصادی7-زمینه اجتماعی8-زمینه تحصیلی9-سطح موفقیت 10-ویژگی های اخلاقی
*رنگ های تیره روابط اجتماعی را کاهش می دهد
دکتر امان مقدم قرایی جامعه شناس در گفتگویی در این باره گفت: رنگ ها در ارتباطات فردی و اجتماعی افراد تاثیر به سزایی دارند.
قرایی مقدم با بیان این مطلب تصریح کرد: برخی رنگ ها از جمله رنگ های شاد مثل آبی، قرمز، گلی، باعث جذب افراد و همچنین شکل گیری روابط جدید می شود لیکن دسته دیگری از رنگ ها همچون رنگ مشکی، نماد مرگ ؛ یاس و ناامیدی است موجب کاهش روابط اجتماعی میان فرد ودیگران می گردد و به بیان دیگر خود فرد نیز با چنین پوششی به سمت افراد و گوشه گیری گرایش بیشتری پیدا می کند و چه بسا بتوان به این مطلب نیز اشاره کرد که رنگ های مشکی و تیره به خودی خود علاوه بر ایجاد یاس و نا امیدی موجبات میل به خود کشی و در نتیجه افزایش آمار خود کشی می گردد.
این کارشناس آسیب های اجتماعی در ادامه اظهار داشت: آنچه مسلم است با توجه به شرایط کشور خود (عربستان) به رنگ مشکی میل نموده است و این مساله هیچ ارتباطی به پیشینه ایرانیان در انتخاب این رنگ ندارد چرا که اسلام نیز در پوشش این رنگ کراهت دانسته و بر استفاده از رنگ های شاد تاکید دارد و استفاده مردم کشور ما از رنگ مشکی به عنوان رنگ مذهبی و اسلامی در مسائل اسلامی نیز ریشه ندارد و صرفا تقلیدی از شرایط طبیعت کشور عربستان به دلیل دفع نور شدید آفتاب می باشد که متاسفانه این حرکت با توجه به تفاوت شرایط آب و هوایی کشورمان، امری غیر قابل قیاس است.
قرایی در ادامه به کشور آلمان اشاره نمود و افزود: در شرایطی که آلمان بعد از جنگ جهانی دوم با آمار بسیار بالایی از تلفات و کشته ها روبه رو شده بود، مسئولین این کشور حدود 20 سال تلاش کردند تا با انواع تبلیغات ، رنگ مشکی و تیره را از فرهنگ مفهوم و مایوس این مردم دور کنند تا بتوانند شرایط نامطلوب کشور را به سمت پویایی سوق دهند.
وی همچنین تاکید کرد: با نگاهی به لباس زنان در دوره ساسانی در موزه ایران باستان واقع در میدان امام خمینی(ره) بر همگان واضح و مبرهن است که فرهنگ اصیل ایرانی باید رنگ های بسیار زیبایی همچون سفید و گلی گرایش داشته است.
همچنین لباس روی فرش پازریک در کشور سیبری نیز نشان از استفاده زنان در دوره هخامنشی از رنگ هایی است که امروز لباس درنگ مد در نزد مردم اروپاست.
این کارشناس اضافه کرد: رنگ مشکی، تیره در فرهنگ ایرانی رنگی مردود شناخته شده بود و هم اکنون نیز در روستاها و شهرهای کوچک شاهدیم که افراد بیشتر به استفاده از رنگ هایی از دل رنگ های طبیعت همچون آسمان ، دشت و دریاو... گرایش دارند و بی شک استفاده از رنگ های غمگین هم چون رنگ مشکی فرد را برای ورود به آسیب های اجتماعی آماده می کند و در طرف مقابل رنگ هایی همچون آبی و فیروزه ای نشان از دور دست ها و آسمان و زیبایی دارد و می بینیم که در گنبد مساجد بزرگی مثل مسجد امام و عالی قاپو، از رنگ فیروزه ای ، آبی استفاده شده است.
سفید بودن رنگ لباس تازه عروسان نیز در کشور ما و بسیاری از دیگر کشورها نیز به خاطر انرژی مثبت نهفته در این رنگ است که از خوشبختی صفا و صمیمیت خبر می دهد.
امان قرایی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: نباید از یاد برد، رنگ های تیره نه تنها رشته در فرهنگ ایران ندارند بلکه فرهنگ اسلامی ما نیز بر عدم استفاده از آن دستورات اکیدی دارد. لذا برای کاهش یاس و ناامیدی در میان مردم در نتیجه کاهش رویکرد انحرافات و آسیب های اجتماعی، مسئولین امر باید در پارک کردن این فرهنگ در سطح اجتماع اقدام نمایند./ز
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.