سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک روانپزشک:

تصور اینکه سالمندان در سفرها دست و پاگیر هستند نادرست است

اين روزها اعضاي هر خانواده‌اي در تهيه و تدارك كارهاي نوروزي خود هستند، اما هنگامي كه صحبت از به همراه‌بردن پدر و يا مادربزرگ به سفر مي‌شود زمزمه‌هايي مبني بر اينكه آن‌ها نمي‌توانند در سفر همپاي ما باشند به گوش مي‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: سفر براي سالمندان بسيار ضروري است و نقش موثری در ایجاد نشاط و شادابی سالمندان دارد.

دكتر نغمه مخبر خاطر با اشاره به اینکه در سايه برطرف‌كردن نیازهایی همچون سرگرمي، تفريح، آزادي، عشق و تعلق، هويت اجتماعي و نياز به قدرت است كه فرد مي‌تواند از نظر روحي اقناع شود؛ اما در كنار فعاليت‌هاي روزانه اين نيازها به فراموشي سپرده مي‌شوند گفت: هنگامي كه فرد به سالمندي مي‌رسد رسالت‌هاي زندگي خود را كه بزرگ‌‌كردن فرزندان و فعاليت‌هاي اجتماعي است به انجام رسانده‌ و زمان زيادي دارد كه به كارهاي خود رسيدگي يا به آن‌ها فكر كند و اين نيازها هنگامي كه در جمع است بهتر برآورده مي‌شود.

اين روانپزشك سالمندان عنوان کرد: نياز به تفريح و سرگرمي از جمله نيازهايي است كه سن و سال نمي‌شناسد، حتي در سنين سالمندي بيشتر از زمان‌هاي ديگر جايگاه پيدا كرده و در جمع خانوادگي است كه احساس عشق و تعلق به يكديگر شكل مي‌گيرد.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: از جمله بهترين فعاليت‌ها و سرگرمي‌ها در اين دوران مي‌تواند مسافرت‌هاي دسته‌جمعي با اعضاي خانواده باشد. مسافرت بهترين فرصت براي جمع‌شدن خانواده دور هم و چند روزي باهم بودن است؛ زيرا امروزه اغلب والدين با چند شيفت كاري كمتر لحظات با هم بودن را تجربه مي‌كنند.

وي سفر در كنار سالمندان را نقطه قوتي براي بهبود روابط عاطفي برشمرد و گفت: سفر، بهترين فرصت براي بودن در كنار ساير اعضا و سالمند خانواده است. همين موضوع باعث مي‌شود كه روابط عاطفي بين اعضاي خانواده استحكام بيشتري پيدا كند.‌

دكتر مخبر گفت: برخي از خانواده‌ها به هنگام برنامه‌ريزي سفر جايي براي سالمندشان در نظر نمي‌گيرند، در حالي كه بايد يادمان باشد كه سالمندان نيز جزئي از خانواده محسوب مي‌شوند. اگر آن‌ها دچار مشكلاتي از قبيل زوال عقل نيستند، به همراه بردن آنان سبب مي‌گردد از روزمرگي زندگي خارج شوند.

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی افزود: برخي از سالمندان، خود عنوان مي‌كنند كه دست و پاگير هستند و نمي‌تواند در مسافرت شما را همراهي كنند يا بيان مي‌كنند كه زياد حوصله ندارند و ترجيح مي‌دهند در خانه بمانند، بايد به آن‌ها بگوييد كه مزاحمتي براي شما ندارند و به آن‌ها تاكيد كنيد سفر براي آنان نيز لازم است.

اين روانپزشك سالمندان درباره سالمنداني كه محدويت‌هايي براي سفر كردن دارند، توصيه مي‌كند: مديريت و برنامه‌ريزي در سفر، دو اصل مهم است كه بايد آن را مد نظر داشت. ممكن است فرد سالمند، در حركت كردن كمی مشكل داشته باشد، ولی این شرایط مانع سفر نمی‌شود و با كمي برنامه‌‌ریزی مي‌توان آن را حل كرد.

وي خاطر نشان کرد: همواره به ياد داشته باشيد كه در گذشته والدين‌تان برنامه‌هاي سفر خود را با برنامه درسي شما هماهنگ مي‌كردند كه بهترين زمان را براي مسافرت انتخاب كنند و يا زماني كه شما نوزاد بوديد آن‌ها اين سختي را تحمل كرده و به همراه شما به سفر مي‌رفتند، حالا نوبت شماست كه بهترين برنامه‌ريزي را داشته باشيد و بتوانيد سفري خاطره‌انگيز براي خود و سالمند عزيزتان رقم بزنيد.

دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشكي مشهد اظهار داشت: برخي از سالمندان ممكن است مشكلات و يا بيماري‌هايي داشته ‌باشند كه نياز به مراقبت‌هاي ويژه‌ دارد، توصيه اين است كه براي سفر كردن اين افراد ابتدا با پزشك معالج مشورت شود./ط

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.