سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تیرماه 1390 ؛شالویی از ابلاغ آیین نامه خرید آثار هنری خبرداد

محمود شالویی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی از ابلاغ آیین نامه مصوبه اختصاص یک دهم بودجه دستگاه های دولتی برای خرید آثار هنری، خبرداد و این مهمترین خبر تیرماه 1390 بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛در انتهای تیرماه 1390 ،"محمود شالویی" مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در حاشیه نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان اعلام کرد:آیین نامه مصوبه اختصاص یک دهم بودجه دستگاه های دولتی برای خرید آثار هنری از نیمه دوم سال به تمام مجموعه ها ابلاغ می شود.

وی افزود:پیش نویس این مصوبه که به نفع تمامی هنرمندان و مجموعه های مرتبط با آن ها بوده و می تواند چرخه اقتصاد هنر را دگرگون و تنظیم کرده و جزئیات آن را به تمام دستگاه های دولتی ذیربط از نیمه دوم سال ابلاغ می کنیم.

دومین روز از تیر ماه 1390 ،دومین اکسپوی مجسمه ایران گشایش یافته و تا 28 تیر ماه در گالری "شیرین" دایر بود که شامل 138 اثر از 138 هنرمند بوده ودر 6 فضای داخلی و خارجی این گالری به نمایش در آمد.

آغاز تیر ماه با کسب موفقیت هنرمندی ایرانی در یک رقابت بین المللی هنرهای تجسمی همراه بود و هومن مهدی زاده مجسمه ساز مقام نخست رقابت ASC را از آن خود کرد،این هنرمند با 4 اثر دراین رویداد حضور یافته بود.

در ابتدای این ماه "حسن محمدی" هنرمند برجسته حیطه نگارگری،خوشنویسی و نقاشی درگذشت و به همین مناسبات مراسمی از سوی خانه هنرمندان ایران و با حضور مجید سرسنگی مدیر عامل و جمعی از هنرمندان در بزرگداشت وی برگزار شد.

در این مراسم هنرمندان تجسمی نظیر حبیب الله صادقی،کاظم چلیپا،اکبر نیکان پور،منوچهر دهقان،حمید پازوکی،شعاع آفاقی، محمدرضا فیروزه ای و ... حضور داشتند که در نهایت پیکر این مرحوم برای تدفین به بهشت سکینه کرج انتقال یافت.

در هفته دوم تیرماه،مراسم تجلیل از هفت هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای چوبی با حضور "ایوبی" رئیس سازمان اکو،معروفی دبیرکل این موسسه،سفیر پاکستان،امیرخانی و افجه ای هنرمندان خوشنویس،عزت الله انتظامی و جمعی از هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری اکو برگزار شد.

تقدیر و تجلیل از هفت هنرمند نگاره های چوبی پایان بخش این مراسم بود که با اهدای لوح تقدیر از جواد شفایی،عمران صادق زاده، محمد هادی گلریز خاتمی،بهزاد منبتی،کمال میر طیبی،بهمن آزموده و اکبر حاج قاسمی تقدیر شد.

در این هفته همچنین؛نمایشگاه"مروری بر نیم قرن نقاشی- خط معاصر ایران" گشایش یافت که به نمایش 129 اثر از هنرمندان نسل اول و دوم نقاشی خط ایران اختصاص داشت و شامل آثاری از جلیل رسولی محمد احصایی ،فرامرز پیل آرام، نصر الله افجه ای،حسین زنده رودی رضا مافی صادق بریرانی، صادق تبریزی ،طاها بهبهانی، اسدالله کیانی ،ابراهیم حقیقی،ابوالقاسم عتیقه چی، صداقت جباری ،جواد بختیاری و علی شیرازی می شد.

نمایشگاه آثار حجمی امیر نصرت مفتح،هنر مند پیشکسوت از پانزدهم تیر در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد که خود این هنرمند به دلیل بيماری و گذراندن دوران نقاهت نتوانست در نمایشگاه حضور یابد؛اما در پیام ارسالی برای مخاطبان آثارش گفت:آنچه بنده کرده و در دست اجرا دارم گویای عشق بی پایانم به فرهنگ والا و افتخارات ارزنده کشور عزیزمان ایران است که به شهادت تاریخ همیشه پیشگام دنیای متمدن بوده است.

این معمار که متولد سال 1302 بوده و اکنون مقیم سوئد است؛خط را از حالت دو بعدی و مسطح بیرون آورده و به صورت تندیس در آورده است.وی ازمعماران معاصر و از پیشکسوتان این حرفه در ایران است که در دوران اقامتش در در سوئد اندکی از معماری فاصله گرفته وذوق هنری اش را در قالبی دیگر عرضه کرده است.

در تاریخ بیست و یکم تیرماه 1390 در شب میلاد حضرت علی اکبر (ع) رویداد هنر ماه در میان استقبال هنرمندان و هنردوستان در باغ موزه هنر ایرانی آغاز به کار کرد و در آیین گشایش آن" دلاور بزرگ نیا "مدیر باغ موزه هنر ایرانی و دبیر این رویداد در سخنان کوتاهی گفت:این اتفاق بهانه ای خواهد بود تا هر ماه بر پیوند تاریخی هنر و شهروندان تاکید کنیم.

در ا نتهای تیر ماه نیز نمایشگاه حروف نگاری" اسماء الحسنی" در نگارخانه های خانه هنرمندان ایران گشایش یافته و برگزیدگان این رویداد بین المللی معرفی شدند./مح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.