سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا شستشوی معده برای رفع مسمومیت لازم است؟

مسمومیت عبارت است از ورود مواد غیرمتعارف که سمی تلقی می شوند و بدن انسان را دچار اختلال می کند.

دکتر سهراب پور متخصص بیماری های داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: راه های ورود سموم از طریق پوست، تنفس کردن، خون و مصرف مواد سمی است و انواع آن شامل داروها، غذاها، فلزات، سموم و واد پرتو زا است.

وی ادامه داد: مسمومیت ها شامل دارویی و غذایی است که در نوع دارویی آن شدت مسمومیت بستگی به نوع و میزان مصرف دارو دارد، مانند داروهای ضد فشار خون که مصرفش موجب افت فشار خون تغییر در تعداد ضربان قلب است و منجر به بیهوشی و اغما می شود و عوارض مسمومیت غذایی شامل مشکلات گوارشی که با حالت دل درد و تهوع همراه است.

دکتر سهراب پور در مورد نحوه ی درمان فرد مسموم اظهار داشت: اگر مشخص نشود فرد مسموم با چه ماده ای مسموم شده با نمونه گیری از خون، ادرار و شیره معده اش و بررسی آن در مراکز سم شناسی اقدامات لازم برای درمان آن صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: باز کردن راه های تنفسی و تزریق سرم است واگر مسمومیت از طریق خوراکی یعنی خوردن مواد سمی باشدو ماده ای اسیدی و مواد سوزانده شده هضم نشده باشد را شستشوی معده از جذب این مواد سمی و آسیب رساندنش به بدن می تواند جلوگیری کرد و این روش تنها زمانی موثر است که زمان زیادی از مصرف این مواد نگذشته باشد و در همان ساعت اولیه مسمومیت برای شستشوی معده اقدام کرد.

وی در ادامه گفت: اگر فرد مسموم شده مواد سوزنده ای مانند اسید مصرف کرده باشد از شستن معده آن باید خود داری کرد؛ چون این کار موجب آسیب رساندن به معده وسوراخ شدن آن می شود.  در اين موارد بايد با باز کردن راه تنفسی وگذاشتن لوله از طریق دهان به گلو  و  برای بهتر نفس کشیدن فرد مسموم از دستگاه تنفسی استفاده شود.

دکتر سهراب پوردر پایان تاکید کرد: نفوذ مواد سمی به بدن موجب تغییرات دائمی در مغز می شود و حتی آثار مسمومیت بعد از درمان هم می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد مانند مسمومیت هایی که سیستم عصبی مغز را درگیر می کند. ممکن است فرد در کوتاه مدت دچار اختلالات عصبی شود./ط
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انسیه اسدی
۰۲:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
بعداز خودکشی یه خشاب قرص ترامادول و شست شوی معده چکار باید کردتا فرد حالش بهتربشه چه غذاهایی باید خورد؟
Aom
۰۶:۳۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
سلام .فرد بعد از این که شربت تشنج خورده باشه بعد این که معدشو شستشو داده باشن چه عوارضی بعد درمان داره؟
بنفشه
۰۶:۳۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
اطلاعات کافی نیست...
ناشناس
۲۰:۲۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
باتشكراز اطلاعاتي ك دراختيارما ميكزاريد