سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آلزایمر شایعترین اختلال روانپزشکی در دوران سالمندی

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آلزایمر را یکی از شایعترین اختلال روانپزشکی در دوران سالمندی عنوان کرد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا ، دکتر حمید رضا فتحی با بیان اینکه در این بیماری تحلیل رفتن و کاهش تدریجی مغز موجب زوال عملکرد و توانایی عقلانی می شود اظهار داشت : سیر این اختلال تدریجی است و با افت مستمر قوای شناختی مشخص می شود که نه تنها خود فرد مبتلا بلکه اطرافیان وی را هم تحت تاثیر قرار می دهد .

وی اختلال حافظه و فراموشی را از جمله علائم این بیماری عنوان کرد و خاطر نشان کرد : بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است اشیا را گم کند ، وعده ملاقات را فراموش کند ، داروهای خود را به طور مرتب مصرف نکند و یک سوال یا خاطره را مرتبا تکرار کند حتی اگر لحظاتی قبل آن را مطرح کرده باشد .

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به تدریج که حافظه کوتاه مدت ضعیف تر می شود یبمار توانایی به یاد آوردن لغات مناسب برای جمله بندی را از دست می دهد .توانایی نگهداری زنجیره افکار و ترتیب جملات نیز در بیمار مختل می شود به طوری که گاه بیمار در جمله سازی درمانده می شود .

دکتر حمید رضا فتحی گفت: حدود 20 تا 30 درصد بیماران مبتلا به آلزایمر دچار توهم می شوند و 30 تا 40 درصد آنها هذیان دارند که عمدتا از نوع گزند و آسیب است.

وی تغییر رژیم غذایی ، ورزش ، کنترل دیابت و فشار خون ،داشتن یک دفترچه همراه و یادداشت مطالب مورد نیاز، تلاش برای یادگیری مستمر ، حل جدول ، بازی های فکری و شطرنج حمایت روحی از بیماران و خانواده آنها ، آموزش به بیماران و خانواده آنها در مورد سیر بیماری و ماهیت آن از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا و یا پیشرفت این بیماری برشمرد .

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد باید با محدودیت های شناختی اشخاص مبتلا به زوال مغز با ملایمت و مهربانی برخورد کرد دیگران نباید در حضور آنها درباره ناتوانایی هایشان صحبت کنند و فراموش کاری و رفتارهای غیر عادی گاه و بیگاهشان را مسخره کنند ./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.