سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهي گذرا به هنرهاي تجسمي در فروردين سال گذشته؛

نمایش گنجینه هنر ایرانی در نوروز 1390

رویدادها، نمایشگاه ها و جشنواره های هنری در سه ماهه نخست سال 1390 از جمله فروردین ماه، بر حیطه های گرافیک و عکاسی متمرکز بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران نقطه آغاز رویدادهای هنری در سال 1390 برگزاری نمایشگاه گنجینه ایرانی در ایام نوروز در موزه هنرهای معاصر ایران بود که با استقبال بی نظیری روبرو شده و در هر روز به طور متوسط 500 بازدید کننده از 400 اثر با موضوع طبیعت و نوروز در کنار 9 اثر مفهومی و عکس هایی از هفت سین دیدن کردند.

در هفته دوم فروردین 1390 یک طراح گرافیک ایرانی با یک اثر پوستر به کارگردانی مجازی سایت ایکوگرادا (سازمان جهانی گرافیک) راه یافت. پوریا عریانی طراح جوان موفق شد با پوستری که برای زلزله ژاپن طراحی کرده بود به این موفقیت دست یابد.

در همین هفته آثار راه یافته به نمایشگاه بین المللی پوستر هیروز 2011 مشخص شده و دو طراح ایرانی موفق به راهیابی به این رویداد شدند.

کاظم بکایی و واهه عابد افرادی بودند که این افتخار را برای کشورمان به ارمغان آردند.

در ادامه اتفاق های تجسمی هفته دوم این ماه از پوسترهای فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" رونمایی شد، پوسترهایی که طبق نظر منتقدان و طراحان گرافیک در حد و اندازه خود این فیلم برجسته سینمایی ایران نبود.

قابل ذکر است، در این هفته از پوستر رسمی جشنواره کن نیز رونمایی شد و برگزار کنندگان شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن این پوستر را در حالی عرضه کردند که تصویر فان دوناوای هنرپیشه زن برنده اسکار براساس عکس از جری شاتربرگ در سال 1970 در آن دیده می شد.

بیست و چهارم فروردین 1390 با پنجمین حراج هنرهای تجسمی خاورمیانه مصادف بود که در این حراج بین المللی عکس هایی از یک طراح گرافیک ایرانی چکش خورده و به فروش قابل توجهی دست یافت. در این رویداد که برای نخستین بار به عکس های هنرمندان ایرانی اختصاص یافته بود دو اثر از مجموعه کاستی همگانی، بیژن صیفوری هنرمند مستقل ایرانی که با برپایه گزاره هایی مفهومی از مولانا ساخته شده بودند به موفقیت دست یافتند.

گفتنی است، در این حراج در کنار عکس های بیژن صیفوری که فروشی 22 هزار دلاری داشته اند، آثاری از شیرین نشاط، کورش ادیم، علیرضا فانی، فروغ یاوری، مهرداد افسری، مهرداد شوقی حق دوست، سیامک زمردی مطلق، رضا جوادی و بهمن جلالی دیگر هنرمندان ایرانی نیز ارائه شده بود.

در ادامه سومین نمایشگاه آثار منتخب جشنواره عکس برتر سال بیستم فروردین و همزمان با هفتمین سالگرد تأسیس آژانس خبری ایران برگزار و برگزیدگان این رویداد ملی معرفی شدند. در این نمایشگاه 300 اثر در موضوعات اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، خبری، مستند و هنری به منظر عموم گذاشته شده بود.

آخرین روز فروردین ماه 1390 جامعه هنرمندان سنتی ایران اتفاقی تلخ را تجربخ کرد و حسین کلاقیچی پیشکسوت چاپ باتیک در ایران درگذشت .این هنرمند متولد سال 1296 هجری شمسی در شهر گنجه آذربایجان بود که یکی از پیشگامان این هنر در کشور محسوب می شد و از آغاز فعالیت دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در این مرکز به تدریس چاپ باتیک اهتمام داشت.

در انتهای فروردین ماه نخستین جشنواره عکس ایران شناسی با اعلام فراخوان کلید خورده و آغاز به کار کرد در این جشنواره ملی برای اولین بار به موضوعاتی چون عکاسی و فرهنگ و هنر ایران زمین، طبیعت و جغرافیای ایران، معماری ایران و هویت تاریخی این کشور پرداخته شده بود./م/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.