سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرهيز از خوردن مايعات زياد در درمان بي خوابي موثر است

يك متخصص اعصاب و روان عنوان كرد: گوش دادن به آهنگ آرام ‌بخش بدون كلام قبل از خواب و پرهيز از خوردن مايعات زياد در درمان بي‌خوابي موثر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دكتر اميررضا چمني،متخصص اعصاب و روان ضمن بیان این مطلب اظهار كرد: خواب يك نياز فيزيولوژيك بدن است كه باعث بازسازي تعادل جسمي، روحي و حفظ انرژي در شخص مي‌شود.
وي گفت: مركز تنظيم خواب در ساقه مغز قرار دارد و ما به طور متوسط در شبانه‌روز به 7 تا 8 ساعت خواب نيازمنديم؛ به طوري ‌كه تحقيقات نشان مي‌دهد خواب كمتر از 3 ساعت و نيم و بيشتر از 8‌ساعت و نيم، احتمال مرگ و مير را تا 15‌درصد افزايش مي‌دهد بنابراين كم‌خوابي و پرخوابي هر دو مي‌توانند خطرساز باشند.

اين متخصص اعصاب و روان در ادامه به عوامل كمك‌كننده در تامين بهداشت خواب اشاره كرد و افزود: خوابيدن و بيدار شدن راس يك ساعت معين، استفاده نكردن از رختخواب جهت غذا خوردن، تماشاي تلويزيون يا مطالعه مي‌تواند شرايط يك خواب خوب را فراهم كند.

وي همچنين اضافه كرد: ايجاد فضاي مناسب در اتاق خواب همچون ايجاد دما و روشنايي مناسب براي اتاق خواب، مطالعه مطلب غيردرسي يا گوش دادن به آهنگ آرام بخش بدون كلام قبل از خواب، پرهيز از خوردن غذاي سنگين يا حتي گرسنگي قبل از خواب نيز مي‌تواند به طور قابل توجهي در ايجاد شرايط خواب خوب به ما كمك كند.لازم است حداقل يك ساعت قبل از خواب از تماشاي تلويزيون پرهيز شود از خوابيدن و چرت زدن طولاني مدت نيز در طول روز خودداري شود؛ چرا كه موجب بي‌خوابي شبانه مي‌شود.

دكتر چمني در ادامه مصرف داروهاي موثر بر مغز، مصرف چاي و كافئين زياد، مصرف سيگار و مواد مخدر را از عوامل بروز بي‌خوابي دانست.

اين متخصص اعصاب و روان توصيه كرد: چنانچه فرد پس از گذشت نيم ساعت به خواب نرفت، لازم است يك فعاليت آرام بخش مانند مطالعه آزاد انجام دهد و قبل از خواب از مصرف مايعات زياد خودداري كند.

وي گفت: استفاده از دوش آب گرم در يك تا 2 ساعت قبل از خواب نيز مي‌تواند به خواب رفتن راحت‌تر كمك كند. بايد توجه داشت در روزهاي تعطيل نبايد بيش از يك تا 2 ساعت زمان خواب به تاخير بيفتد. از مصرف داروهاي خواب‌آور به صورت خودسرانه پرهيز شود؛ چرا كه مي‌تواند وابستگي به دارو را در فرد ايجاد كند./ع
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.