سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سبزيجات معطر اسانس میکروب کش دارند

سبزي هاي معطر مانند نعنا، آويشن به دليل داشتن اسانس ضد عفوني كننده و ميكروب كش منابع خوب و موثري در دفع شكم است.

الهام اميري متخصص طب سوزني و ليزوتراپي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: يك فرد سالم و طبيعي 14 بار در روز نفخ شكم را دفع مي كند. منشا اصلي توليد گاز روده را مي توان بلع هوا و توليد گاز co2 (دي اكسيژن) و در نتيجه تركيب يون هيدروژن معده در لوزالمعده و صفرا دانست. كمبود لاكتوز در بدن افراد به دليل عدم مصرف شير و مواد لبني، نوشيدن آب سرد و نوشابه هاي گازدار، خوردن غذاهاي خام و نفاخ مثل لوبيا، پياز خام، فلفل دلمه اي، كلم، با عجله و ايستاده غذا خوردن، پرخوري، سوء هاضمه و كمبود ويتامين b است.
وي گفت: حجم بالاي غذاي خورده شده همراه با افزايش بلع هوا باعث توليد گاز معده و روده مي شود و در نهايت باعث ايجاد فشار و درد سردل در افراد مي شود.
اميري درخصوص راه هاي پيشگيري از نفخ شكم تصريح كرد: سبزي هاي معطر مانند نعنا، آويشن، چون داراي اسانس ميكروب كش و ضدعفوني كننده هستند از منابع ضد نفخ به شمار مي آيند. عرق نعنا، آويشن، رازيانه، دارچين، ضد اسپاسم بوده و نفخ را كاهش مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: از عوامل موثر در كاهش نفخ گاز روده مي توان به ورزش كردن، مصرف جوشانده تخم گشنيز، زرد چوبه و هل اشاره كرد كه پزشكان خوردن سيرابي را نيز براي تقويت دستگاه هاضمه و كمتر شدن گاز روده موثر مي دانند.
اين متخصص طب سوزني و ليزوتراپي يادآور شد: براي جلوگيري از تشكيل گاز روده در شكم توصيه مي شود غذا را به اندازه كافي و در كمال آرامش ميل كرده و به همراه غذا آشاميدني هاي گازدار و سرد مصرف نشود./ط
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.