سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحريمها عليه ايران نوعي نسل‌کشي و جرم بين‌المللي است

يک روزنامه نگار و تحليلگر برجسته امور آسيا و خاورميانه گفت: آمريکا در مناقشه هسته اي با ايران به دنبال راه حلي براي اين مسئله نيست و با اعمال تحريم ها فقط به دنبال تغيير نظام ايران است و اگر ما در يک دنياي قانون گرا زندگي مي کرديم تحريم هايي از اين نوع ، که اساسا ماهيت آنها نسل کشي است و شوراي امنيت سازمان ملل نيز مجوز آن را نداده است ، به منزله يک جرم بين المللي محسوب مي شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به  نقل از شبکه تلويزيوني نيوزکليک؛ "ايجاز احمد" در اين رابطه گفت ايران و آمريکا ظاهرا در مسير برخورد با يکديگر قرار گرفته اند. آنچه آمريکا از ايران مي خواهد واقعا اين است که ايران برنامه هسته‌اي خود را که در چارچوب پيمان منع گسترش هسته اي مجاز است کنار بگذارد. روشن است که ايران نيز نمي تواند اين کار را بکند.


وي در پاسخ به اين سوال که آيا فکر مي کنيد جز يک رويارويي دراز مدت که احتمالا به جنگ مي انجامد راه حل ديگري براي اين مسئله وجود دارد؟ گفت:من فکر مي کنم عملا هيچ راه حلي وجود ندارد. آنچه آمريکا مي خواهد در واقع تغيير نظام ايران است. اين هدف اصلي امريکاست. آنها نمي دانند ايران را چگونه بشکنند. آنها تحريم هاي سختي را عليه ايران به اجرا گذاشته اند و اميدوارند با اين تحريم ها اقتصادي اين کشور را متلاشي کنند. به اعتقاد من تحريم هايي از اين نوع هرگز نمي توانند به نظام ايران آسيبي برسانند. در واقع مردم به سبب اين تحريم ها به حمايت از حکومت خود بر مي خيزند. مردم ممکن است آسيب ببينند. تلقي من اين است که اگر ما در يک دنياي قانون گرا زندگي مي کرديم تحريم هايي از اين نوع ، که اساسا ماهيت آنها نسل کشي است و شوراي امنيت سازمان ملل نيز مجوز آن را نداده است ، به منزله يک جرم بين المللي محسوب مي شد.


"احمد" در واکنش گفت :بله همينطور است. اين اقدام نوعي تلاش براي نسل کشي است. براي همين است که مي گويم اگر ما در يک دنياي قانون گرا زندگي مي کرديم -- که متاسفانه اينگونه نيست -- اين کار نوعي جنايت جنگي محسوب مي شد. براي همين است که هيچ راه حلي براي اين مسئله متصور نيست. سوال اين است که چه اتفاقاتي ممکن است بيفتد. اگر بخواهيم مسئله را ساده بکنيم احساس من اين است که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا مي‌خواهد با دو برگ بازي کند. او از يک طرف مي خواهد خود را يک رئيس جمهور صلح نشان دهد که جنگ عراق را خاتمه داده و سرگرم خاتمه دادن به جنگ افغانستان است و از طرف ديگر مي خواهد خود را به عنوان رئيس جمهور جنگ نشان دهد که در برابر ايران ايستاده است.

 

وي افزود: او براي انتخابات رياست جمهوري امسال آمريکا از خود چنين تصويري ارائه کرده است. متاسفانه با اينکه انتخابات رياست جمهوري آمريکا ماه نوامبر برگزار خواهد شد از چند ماه پيش اين مسئله ايران به يک مسئله تبليغاتي تبديل شده است. اين يک جنبه از رويدادهاست./ا

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.