سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لغو قرداد اکسون موبيل در منطقه کردستان عراق

شرکت نفتي اکسون موبيل آمريکا به وزارت نفت عراق اعلام کرد ، قرارداد جنجالي خود را با منطقه خودمختار کردستان عراق به حال تعليق درآورده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ يکي از مقامات دولتي عراق که خواست نامش فاش نشود گفت : اکسون موبيل اين ماه با ارسال نامه اي به وزارت نفت اعلام کرد که قرارداد خود را با منطقه کردستان به حال تعليق درآورده است.

 

بر اساس اين گزارش ، مقامات منطقه خودمختار کردستان عراق 18 اکتبر توافقنامه اي در زمينه عمليات اکتشافي در 6ناحيه با شرکت اکسون موبيل امضا کردند ، اما بغداد هر قراردادي را که با دولت مرکزي عراق امضا نشود ، غيرمعتبر مي داند. قرارداد مزبور احتمالاً يکي از قراردادهاي شرکت اکسون موبيل را با دولت عراق به خطر انداخته است.
 

وزارت نفت عراق ژانويه 2010 قرارداد توسعه توليد در منطقه قرنه 1 غربي را با اکسون موبيل و شرکت انگليسي- هلندي شل نهايي کرد . اين منطقه با ذخيره حدود 8 ميليارد و 500 ميليون بشکه نفت ، دومين ميدان بزرگ نفتي عراق به شمار مي رود . منطقه خودمختار کردستان عراق با شرکت هاي بين المللي ، حدود 40 قرارداد مبتني بر شراکت در توليد نفت و بدون جلب موافقت وزارت نفت عراق امضا کرده است.
 

اين در حالي است که وزارت نفت عراق قراردادهاي انرژي را با شرکت هاي بين المللي بر اساس پرداخت هزينه توليد هر بشکه نفت به اين شرکتها امضا کرده است . اين وزارتخانه همچنين از امضاي قرارداد با شرکتهايي که با منطقه کردستان توافقنامه امضا کرده اند، خودداري مي کند. /ا
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.