سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در روزهای نوروز و تعطیلات؛

هیچ کدام از وعده های اصلی غذایی را حذف نکنید

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در روزهای نوروز و تعطیلات به بهانه مصرف زیاد میان وعده ها و انواع تنقلات، نباید هیچ کدام از وعده های اصلی غذایی را حذف کرد.

محمد کاظم شفیعی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در ایام نوروز تعطیلات روش ها و الگوهای تغذیه ای بسیاری از مردم به طور محسوس تغییر می کند که البته این تغییر می تواند به ضرر فرد باشد.

وی افزود: تنقلات، شیرینی ها و شکلات از جمله مواد غذایی هستند که در روزهای ابتدایی سال جدید بیشتر مصرف می شوند و ممکن است مصرف بیش از اندازه آنها نوع رژیم غذایی روزانه فرد را تا حد زیادی تغییر دهد.

شفیعی با بیان اینکه در تمام طول سال باید وعده های اصلی و فرعی غذایی در جای خود و به دقت مناسب مصرف شوند اظهار داشت: در روزهای نوروز بهتر است برنامه غذای روزانه مانند دیگر روزهای سال تنظیم شود و مصرف تنقلاتی همچون آجیل، مغزها و شیرینی به صورت متعادل و به عنوان میان وعده های غذایی مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه میان وعده های غذایی به هیچ عنوان جای وعده های اصلی غذایی را نمی گیرد تأکید کرد: در روزهای نوروز و تعطیلات به بهانه مصرف زیاد میان وعده ها و انواع تنقلات نباید هیچ کدام از وعده های اصلی غذایی را حذف کرد.

شفیعی یادآور شد: البته می توان حجم میان وعده ها و وعده های اصلی را با هم تنظیم کرد، یعنی حجم وعده های اصلی غذایی به ویژه شام را کاهش داد تا تعادل غذایی برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: صبحانه وعده اصلی و مهم غذایی است و به هیچ عنوان نبایدئ به بهانه های مختلف همچون دیر از خواب بیدار شدن، آن را حذف و یا حجم آن را کاهش داد.

**مشکلات گوارشی در روزهای نوروز بسیار شایع است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: زیاده روی در مصرف انواع تنقلات و شیرینی ها در ایام نوروز موجب بروز مشکلات و اختلالاتی می شود که بعضاً این اختلالات ممکن است تا مدت ها برجای بماند.

وی با بیان اینکه مشکلات گوارشی در روزهای نوروز بسیار شایع است تأکید کرد: درد معده، دل درد، زخم در قسمت هایی که از دستگاه گوارش، یبوست، رفلاکس اسید معده، تهوع و استفراغ از جمله مهمترین مشکلات گوارشی هستند که در روزهای نورز موارد ابتلا به آن افزایش می یابد.

شفیعی یادآور شد: شیرینی، شکلات، تنقلات، غذاهای پرچرب و سرخ کردنی موادی هستند که مصرف بیش از اندازه آنها در روزهای عید می تواند هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت مشکلاتی همچون بیماری ها و نارسایی های گوارشی را به وجود آورد./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
پریا
۲۱:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۶
سلام . خسته نباشید چند ماهی است که مشکل معده دارم آندسکوپی کردم دکتر گفت که اسید معدم خیلی زیاده مری ام زخم شده داروهای مختلف ناشتا_قبل و بعد از غدا مصرف کردم ولی نتیجه ای نگرفتم در ضمن سنگ صفرا هم دارم الان معده ام خیلی درد دارد درد من بخاطر سنگ است یا رفلاکس معده ممنون میشم تو را خدا کمکم کن