سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/ در آستانه ی بهار طبیعت گردشگران را به سوی خویش می خواند؛

تخت درگاه قلی بیگ بنایی زیبا بر بلندای دیار کریمان

تخت درگاه قلی بیگ ، یکی از بناهای تاریخی عصر صفوی است که با عظمتی وصف نشدنی ،چشم هر بیننده ای را به سوی خویش جلب می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران كرمان، این تخت در جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد که از بناهای عصر صفویست.

تخت درگاه قلی بیگ کرمان در جوار باغ بیرم آباد قرار گرفته و یادآور نام بیرام بیگ و یکی از نوادگان او به نام درگاه قلی بیگ، رئیس ایل افشار است.

تخت مذکور در دل کوه بنا شده است و پیش از این دریاچه ی کوچکی در پایین آن وجود داشت، که به گونه ای زیبا ، تصویر با ابهت این بنا را در خود منعکس می کرد و شکوه آن را افزون می ساخت.

محمدمهدی افضلی ، سخنگوی ستاد تسهیلات نوروزی استان کرمان در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این تخت دارای معماری جالبیست که با بالا آمدن دو دیوار در غرب و شمال به صورتی همکف با کوه بنا شده ، برج آن نیز امکان دیده بانی را فراهم می ساخته است.

وی اظهار داشت: در وسط تخت ، ساختمانی مکعب شکل به چشم می خورد که در سه طرف آن ایوان هایی با طاق مقرنس کاری دیده می شوند که در طرفین ایوان هر ضلع ، چهار طاق نمای کوچک ساخته شده است.

افضلی با اشاره به اینکه درگاه قلی بیگ در سال هزار و 108 هجری قمری درگذشت ، خاطرنشان کرد: وی در این محل به خاک سپرده شد که روی قبر وی سنگ مرمریست که در پایین آن با خط ثلث صلوات بر 12 امام و بالای آن اسم درگاه قلی بیگ نقش بسته است.
وی افزود: به جزء درگاه قلی بیگ ، شخصیت های برجسته ی دیگری چون مجدالاسلام کرمانی ، خواهرش و محمود دبستانی آرام گرفته اند./س

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.