سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

دریاچه هامونِ جازموریان پدیده ی ارزشمند ملی وبین المللی در انتظار مسافران نوروزی

مسئول طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت : دریاچه هامون جازموریان یکی از پدیده های ارزشمند از نظر ملی وبین المللی است که ارزش اقتصادی آن از دیر بازشناخته شده و در صدها سال مردم حاشیه نشین تالاب از برکت ، نعمات گیاهان ، پرندگان و آبزیان آن بهره مند شده اند.

محمدجهانشاهی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران كرمان با اعلام این خبر افزود : این منطقه ی ویژه و منحصر به فرد پناهگاه بسیاری از گونه های نادر در خطر انقراض حیوانی ، گیاهی و حمایت کننده زنجیره غذایی در پهنه دشت کویر است.

وی تصریح کرد : این منطقه علاوه بر ارزش اقتصادی از لحاظ ارزش های اکولوژی نیز قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه این دریاچه مکان مناسبی برای استقرار آشیانه و تولید مثل انواع مختلف پرندگان و بعضی مهره داران دیگر است،خاطرنشان کرد : گونه هایی از ماهی ها برای تخم ریزی پوشش گیاهی فشرده درون آب را ترجیح داده و هنگام تولید مثل در چنین مکان هایی تجمع می کنند.

جهانشاهی اظهار داشت : دریاچه هامون برای بعضی از موجودات زیست گاه دائمی و برای تعدادی دیگر سکونت گاه موقتی و محل گذر تغذیه محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه این دریاچه مابین کوه های مکران وشاهسون در باخترسیستان و بلوچستان قرار دارد و نیمی از آن در استان كرمان واقع شده است ، گفت : این دریاچه از خاور به باختر به درازای 300 کیلومتر و از شمال به جنوب به پهنای 100 کیلومتر گسترده شده است .

وی یادآور شد : مساحت حوزه آبریز آن 6900 کیلو متر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا 300 متر است.

گفتنی است: محدوده آبگیر کامل این دریاچه در مواقع پرآبی 3300کیلو متر مربع بوده و در مواقع کم آب به طور متوسط 2500 کیلو متر مربع است./س

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.