سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سال 90؛

رکورد تجارت شکسته شد

رییس کل سازمان توسعه تجارت پیش بینی کرد: ارزش تجارت کشور در ۱۲ ماه امسال از مرز ۱۱۰ میلیارد دلار عبور کند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شاتا؛ "حمید صافدل" گفت: وزن تجارت در ۱۱ ماهه سال ۹۰ حدود ۱۰۵ میلیون تن بوده که تا پایان سال این میزان از مرز ۱۱۵ میلیون تن عبور خواهد کرد که در واقع نوعی رکورد جدید در تجارت کشور تلقی می‌شود.

وی با اشاره به هدف گذاری ۷۵ میلیارد دلاری برای صادرات سال ۹۱ در شورای عالی صادرات، ادامه داد: برای اولین بار در صادرات خدمات و کالاهای با فناوری بالا یک میلیارد دلاری هدف گذاری شده است.

صافدل با تاکید بر وزارت صنعت، معدن و تجارت سال آینده از صادرات با فناوری های بالا حمایت خواهد کرد، گفت: از آنجایی که محصولات بر اساس فناوری های مبتنی بر دانش ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به همراه دارند باید رفته رفته از صدور محصولات خام و کمتر عمل آوری شده دور و به سمت تولیدات با فناوری و دانش بالا پیش رویم.

*چالش‌های تجارت ۹۰

معاون وزیر صنعت، معدن تجارت در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات حوزه تجارت در سال ۹۰ گفت: نوسانات ارز از جمله مسایلی بود که حوزه تجارت خارجی را با چالش مواجه کرد هر چند که استنباط بسیاری این بود که افزایش نرخ ارز می تواند به نفع صادرکننده باشد اما واقعیت این است که صادرکنندگان هم علاقه‌مند به بازار با ثبات ارز خواهند بود.

وی معتقد است: بازار با ثبات می تواند استمرار تولید را در بر داشته باشد و اساسا استمرار با ثبات تولید است که می تواند کالاهای تعهد شده توسط تجار و بازرگانان را آماده عرضه به بازارهای بین المللی کند.

صافدل توضیح داد: هرگونه بی ثباتی در حوزه‌های پولی و مالی و سایر حوزه های مرتبط بر اقتصاد و تجارت می ‌تواند بر اجرای به موقع تعهدات تجار و بازرگانان اثر گذار باشد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه سخنان خود نوسانات در وضع عوارض صادراتی و برداشت های متفاوت از شرایط وضع شده در مورد کالاهای صادراتی را از دیگر چالش های تجارت سال ۹۰ دانست.

وی افزود: به عنوان نمونه با وجود اینکه عوارض سنگ های معدنی لغو شده بود تا چندین ماه برداشت های متفاوت از این تصمیم صورت می گرفت و در هشت ماه اول سال صادرات این محصولات به شدت متاثر از این تصمیم بود.

به گفته وی، وضع عوارض برای شمش حاصل از براده فلزات سرب و روی هم صادرات کشور را متاثر کرده بود به طوریکه شورای اقتصاد و هیات وزیران در روزهای پایانی سال طی مصوبه ای به صراحت عدم شمول عوارض صادراتی در شمش حاصل از براده را اعلام کردند.

صافدل تاکید کرد: برهمین اساس امیدواریم که در سال ۹۱ شاهد تصمیات این چنینی که در صادرات کشور و اجرای تعهدات بازرگانان تاثیر منفی دارد، نباشیم./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.