سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سال 90 تشریح شد؛

عملکرد مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال

در یازده ماهه سال جاری 6 هزار و 716 اثر به دبیرخانه واحد اموربسته‌های نرم‌افزاری این مرکز ارسال شده که از این تعداد تاکنون، 468اثر موفق به دریافت گواهی ثبت نرم‌افزار شده‌ است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران حسن علیزاده، مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان این مطلب افزود:همچنین 2 هزار و 640 اثرمجوز انتشاردریافت کرده‌اند؛ در عین حال، 2 هزار و 803 اثر نیز مجوز تکثیر اخذ کرده‌اند ودرخواست تعداد باقی‌مانده نیز در مراحل مختلف بررسی قرار داشته و یا درانتظار تائید شورای عالی انفورماتیک هستند.

وی از راه اندازی 20 کارگروه اصلی نظارت و ارزشیابی و ثبت نرم‌افزار خبر داد و گفت: در کنار کارگروه اصلی نیز، 31 کارگروه فرعی تخصصی درون واحدی برای درخواستهای مجوز نرم‌افزار برگزار شده است.برپایی جلسات تخصصی در سالن کنفرانس مرکز با موضوع آشنایی با مصادیقی که منجر به مشروط شدن یا رد درخواست شدن نرم‌افزارها شده است و اجرای طرح فرهنگ‌سازی برای عرضه آثار دارای هولوگرام در مراکز عرضه و فروشگاهها نیز از جمله دیگر اقدامات واحد امور بسته‌های نرم‌افزاری در سال 90 بوده است.

علیزاده همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود، تعداد کل گواهی ثبت 984 مورد، تعداد کل پروانه انتشار 5 هزار و 314 مورد و تعداد کل مجوز تکثیر نیز 4 هزار و 465 مورد بوده و تعداد کل گواهی ثبت در سال 90، معادل468 مورد، تعداد کل پروانه انتشار 2 هزار و 640 مورد و تعداد کل مجوزتکثیر در همین سال، 2 هزار 803 مورد بوده است.

 

وی اظهار داشت: این در شرایطی است که آمار مذکور در سال 89 به ترتیب، 314مورد، هزار و 604 مورد و 950 مورد بوده است که نشانگر رشد مناسبی در سال90 است و آمار کلی مجوزهای صادر شده در سال 88-87 به نحوی است که تعداد کل گواهی ثبت 202 مورد، تعداد کل پروانه انتشار 1 هزار و 70 مورد و تعدادکل مجوز تکثیر 712 مورد بوده است.

علیزاده با انتقاد از روند طولانی صدور مجوزها ابراز داشت: استعلامها ازمراکز مختلف، رعایت حقوق مالکیت معنوی و آگاه نبودن تولیدکنندگان ازمصادیق عدم صدور مجوز از دلایل طولانی شدن صدور مجوز است که به زودی باابلاغ و انتشار آئین­نامه­ها برای تولیدکنندگان به کمک تولیدکنندگان و تکثیرکنندگان این موضوع روند بهتری را طی خواهد کرد.

وی با اشاره به حمایت­های مختلف این مرکز از تولیدکنندگان محصولات رسانه های دیجیتال، از اعطای تسهیلات بانکی از محل تفاهم با بانک ملی خبرداد و گفت: 40 شرکت و مؤسسه فرهنگی تاکنون معرفی شده اند که تا سقف 100میلیون تومان از این تسهیلات میتوانند بهره مند شوند.

 

حمایت از فعالیتهای تبلیغی اقشار مختلف در زمینه بسته های نرم افزاری در دستور کار قرار دارد

 

علیزاده در ادامه گفت: حمایت از فعالیتهای تبلیغی، ترویجی و توسعه دانش و مهارت تخصصی در حوزه رسانه های دیجیتال و همچنین اهدای بن کارت حمایتی از اقشارمختلف جامعه در زمینه مصرف بسته های نرم‌افزاری رسانه‌ای در دستور کارقرار گرفته است که بر این اساس، تاکنون به میزان000/30 بن کارت در مجموع به ارزش 000/000/000/6 ریال در نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال و000/42 بن کارت در مجموع به ارزش 000/000/200/4 تومان در نمایشگاههای استانی توزیع شده است.

وی خرید حمایتی از محصولات فاخر و برگزیده را از جمله فعالیتهای این مرکزدر سال 90 عنوان کرد و افزود: محصولات فاخر به تعداد نسخه از محصولاتی اطلاق میشود که توسط مرکز، برگزیده و به صندوق توسعه صنایع الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده اند که البته بر این اساس،از محل تفاهم مرکز با صندوق توسعه صنایع الکترونیک تسهیلات به شرکتهای معرفی شده اعطا شده است.

وی همچنین با ابراز خرسندی از تشکیل شورای عالی فضای مجازی،ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل این کارگروه ازموازی‌کاریهای متعددی که در این حوزه وجود دارد، جلوگیری شود.

 

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار صادرات نرم افزار نیز گفت: آمار صادرات نرم افزار جای مناقشه است و هنوز به رقم واقعی و دقیقی نرسیده ایم؛ اما این رقم در حدود 80 میلیون دلار است.

علیزاده در آسیب شناسی این موضوع نیز اظهارداشت: نبود آمار دقیق در این حوزهموجب اختلال در پرداخت جایزه های صادرات شده است که باید برای رفع این مشکل کارگروهی با وزارت صنایع و صنایع تشکیل دهیم و واردات و صادرات راساماندهی کنیم.

وی با اشاره به ارزش افزوده خوب تکثیر در ایران نیز افزود: به دنبال ارائه راهکارهایی هستیم که سفارشهایی برای کشورهای خارجی در ایران ثبت شود و با تکثیر، اقدام به صادرات مجدد کنیم؛ چرا که ارز آوری خوبی در این حوزه میتواند برای کشور ایجاد شود.

 

فعالیتهای چشمگیر مبتنی بر فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات شکل گرفته است

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه های دیجیتال تصریح کرد: در سال‌های اخیر در نتیجه توسعه چشمگیر فعالیت‌های مبتنی بر فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات، اشکال جدیدی از فعالیت‌های فرهنگی از قبیل تهیه بسته‌های نرم افزاری، تکثیر حامل‌های دیجیتال، نشر دیجیتال، ارسال یا انتشار پیام یا محتوای سمعی، بصری و متنی دیجیتال شکل گرفته است.

وی گفت: وظیفه این واحد صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات فرهنگی دیجیتال مبتنی بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مؤسسات فرهنگی و نیزآیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال است.این واحد در تعامل با «سازمان ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری» و «وزارتصنعت، معدن، تجارت» فعالیت های خود را انجام می‌دهد.

علیزاده ادامه داد: در واقع، صدور مجوز و نظارت بر فعالیت اشخاص حقیقی وحقوقی در زمینه رسانه های برخط، بسته های نرم افزاری رسانه ای، نشررقومی، تکثیر و عرضه حاملهای دیجیتال و برپایی مراکز عرضه داده وسامانه های عرضه بر خط و خدمات مرتبط، صدور مجوز و نظارت بر واردات و

تولید سامانه ها، نرم افزارها، تجهیزات و سخت افزارهای رایانه ای مورد استفاده در پدیدآوردن، تکثیر، نشر، عرضه و اجرای رسانه ها و آثار ومحصولات فرهنگی و هنری، صدور مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت تشکلهای صنفیرسانه های دیجیتال و همچنین حمایت از آنها، در حیطه وظایف این مرکز قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مالکیت معنوی در ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی هیچ یک از کنوانسیون های مربوط به این موضوع را امضا نکرده است ودر مورد محصولات خارجی این مرکز تنها به نظارت بر محتوای آنها برای تکثیر در ایران اکتفا میکند. و در مورد محصولات داخلی نیز با ایجادهولوگرام بر روی محصولات سالم و تروج آن به دنیال فرهنگسازی در ایجادرعایت حقوق مالکیت معنوی هستیم.

وی در این خصوص با اشاره به تفاهم نامه با سازمان صدا و سیما که برای معرفی نرم افزارها و وبسایتهای مفید وبستر سازی فرهنگی در خصوص استفاده از محصولات دارای هولوگرام، ایجاد شده اشاره کرد وخاطرنشان ساخت: امیدواریم بتوانیم از اوایل سال 91 برنامه های تولیدی دراین خصوص را آماده و پخش کنیم که تاثیر گذاری هر چه بیشتر این امر مستلزم همراهی مردم و اصحاب رسانه است.

علیزاده در خصوص حضور نرم افزارهای ایرانی در بازارهای بین المللی گفت:محصولات ایرانی توان رقابت با نرم افزارهای خارجی را دارند اما گاهی اوقات با استاندارهای بین المللی ناسازگارند که برنامه هایی برای اصلاح این امر در نظر گرفته ایم .

وی در این خصوص افزود: مرکز در همین راستا در سال جدید تنها در تولیدنرم افزارهایی مشارکت خواهد کرد که به طور قطع زبانهای عربی برای جهان اسلام و انگلیسی برای دیگر نقاط جهان را در دستور ساخت خود داشته باشد./عط

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.