سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنتي پرزحمت و دوست داشتني از رسوم نوروز؛

خانه تكاني در وقت اضافه!

سخن تازه از نوروز گفتن دشوار است نوروز يك جشن ملي است كه هر ساله از آن سخن مي رود بسيار گفته اند و بسيار شنيده ايم و خلاصه قرنهاي دراز است كه بر همه جشنهاي جهان فخر مي فروشد اين نوروز روز شادماني زمين جوان شدن ، تغيير و تحول شادي و طراوت، ولي انگار تنها اين مختص طبيعت نيست دل و خانه ما آدمها هم نيازمند اين تحولات است و محتاج خانه تكاني چقدر خوب است با اين نيت بر سال جديد قدم بگذاريم... ولي جداي از خانه تكاني دلها، خانه تكاني خانه ها هم گويا از ملزومات است و از ديگر آيينهاي نوروز...

به گزارش باشگاه خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ؛ ده پانزده روز مانده به نوروز و سال نو خانه تكاني ها شروع مي شود در اين آيين سعي مي شو تا همه وسايل خانه گردگيري و شستشو شود چنان زواياي خانه را مي روبند و تميز مي كنند كه اگر تا يك سال ديگر هم آن زوايا از چشم خانم خانه پنهان بماند و خانه تكاني نشود يا فرصت پاكيزه كردن آنها دست ندهد كافي باشد بعضي مواقع وسواس براي پاكيزه سازي تا به حدي است كه در و ديوار خانه اگر نه هر سال لاغر هر چند سال يكبار نقاشي مي شود حكايت خانه تكاني هر چند پرزحمت است و صبر و طاقت و حوصله زيادي را مي طلبد ولي دوست داشتني است و شايد ما انجام نشود حال و هواي نوروز بر خانه ها حاكم نمي شود.

شستن فرش و قالي و سابيدن در و ديوار خانه قصه هر ساله نزديك شدن به سال جديد است.

اعضاي يك خانواده سعي مي كنند با همكاري گوشه اي از كار را بگيرند تا همه زحمات بر دوش ما در خانه سنگيني نكند حتي كوچكترها هم از آن بي نصيب نمي مانند.

اين رسم زيبا از قدمتي ديرينه و در ميان ايرانيان برخوردار بوده و است.

طبق اسناد و مدارك ايرانيان از 32 هزار سال قبل نوروز را جشن مي گرفتند و براي آمدن آن خود را آماده مي كردند.

ولي مطالب قابل توجه مقدماتي است كه از ديرباز در ميان سنتها و آيين هاي نوروز وجود داشته و مردم خود را به اجراي آنها ملزم مي دانستند به عقيده جامعه شناسان اجتماعي درون مايه مل و مذهبي نوروز ايرانيان را از دير باز بر آن داشت تا به جهت تغيير و تحولات و نوشدن فصل و پاكي طبيعت تحولات مادي و معنوي را هم در زندگي و روحياتشان واجب بدانند.

بر اين اساس اين سنت كهن با اين هدف و نيت پايه گذاري شده و مي شود.

و پاكي و تميزي در متن و بطن نوروز جاري و تا به حال ادامه داشته و خواهد داشت.

نوروز به حاجي فيروز و عمو نوروزش زيباست و عيد با خانه تكاني استقبالي از بهار و براي استقبال از اين مهمان زيبا و دوست داشتني بايد همه چيز را متحول كرد و كهنگي را دور ريخت و جايش را با نو شدن پر كردن و اگر در بضاعت و توان بود با حوض پرواز آب و ماهي و شمعدانيهايي كه ماندگاري آن را دو صد چندان مي كنند./ل
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.