سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمدی زاده :

وظایف محیط زیست را به استانداری تهران واگذار نکرده ایم

رئیس سازمان محیط زیست گفت: موضوع آلودگی هوا چالشی جهانی و مسائله روز کشور ما نیز هست که مقابله با آن همت و تلاش جمعی مردم و مسئولین را می طلبد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمدی زاده در جمع خبرنگاران گفت: حل بحران آلودگی هوا حاصل زحمات زیادی است که سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر سازمانها کشیده اند.
وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست وظیفه خود را به استانداری تهران موکول نکرده است تصریح کرد: موضوعات ملی در مقیاس ملی در کارگروهها بررسی می شوند و در خصوص مسائل علمی هر کس باید در حوزه کار خود نظر دهد و مسئولان اظهار نظر کنند و در قبال طرح جامع کاهش آلودگی احساس مسئولیت کنند.
محمدی زاده با اشاره به اینکه آلودگی هوای شهر تهران وضعیتی رو به بهبود دارد گفت: به دلیل اهمیت موضوع خودرو، مسائل مرتبط با آن شامل استاندارد سوخت خارج کردن خودروهای فرسوده، اعمال قانون، معاینه فنی خودرو با جدیت بیشتری مدیریت و نظارت شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه 40 درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به منابع ثابت است حدود 104 هزار واحد صنعتی در اطراف تهران، 86 هزار واحد صنعتی و کارگاه در تهران داریم که ساماندهی آنها کار بسیار بزرگی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آموزش همگانی را در امر آلودگی هوا ضروری دانست و خاطر نشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که به دلیل اینکه تهران به پارکینگ بزرگ تبدیل شده است ضریب بهره وری و مدیریت ترافیک را افزایش دهیم.
*کاهش آلایندگی در تهران
در ادامه این گزارش رسول اشرفی پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به کاهش آلودگی هوای شهر تهران از نظر آلایندگی گازی، گفت: در شهر تهران در طول سال 90 از نظر آلایندگی دی اکسید گوگرد 356 روز پاک و 3 روز سالم، ذرات کمتر از 10 میکرون 64 روز پاک، 284 روز سالم، 7 روز ناسالم و 3 روز بسیار ناسالم، دی اکسید نیتروژن 52 روز پاک، 332 روز سالم، ازن 299 روز پاک، 59 روز سالم ذرات pm2/5 25 روز پاک 323 سالم 7 روز ناسالم 3 روز ناسالم داشته ایم.
وی ادامه داد: تهران یکی از کانونهای عمده صنایع کشور است و قریب به 3/14 درصد صنایع کشور در تهران مستقر و متمرکز است براساس آخرین سرشماری کارگاهی در سال 81، تعداد 68580 واحد صنعتی در تهران وجود دارد که از این تعداد 2649 را واحد صنعتی بزرگ مقیاس تشکیل داده است.
وی افزود: حدود 4 میلیون خودرو و 5/2 میلیون موتور سیکلت در تهران تردد دارند در حالی که ظرفیت معابر تنها جوابگوی تعداد یک میلیون خودرو است هم اکنون فقط 30 درصد ظرفیت معابر مورد استفاده قرار می گیرد که آن هم به دلیل پارک حاشیه ای است.
اشرفی پور با اشاره به شرایط اقلیم ، هیچ گاه شرایط گرد و غبار به صفر نمی رسد، تصریح کرد: توپوگرافی تهران به عنوان یک عامل موثر در ایجاد آلودگی هوا قلمداد می شود جهت جریان بادهای دائمی در این منطقه به سمت شمال شرق است تبادلات فقط از ناحیه جنوب و جنوب شرق امکان پذیر است که آن هم به دلیل هم جواری با مناطق خشک و کویر نه تنها سبب بهبود وضع هوا در شهر می شود بلکه سبب انتقال بعضی آلاینده ها از جمله ذرات معلق به فضای شهری تهران نیز می شود مجموع این شرایط جغرافیایی و اقلیمی موجب وقوع پدیده وارونگی ها و تجمع آلاینده های هوا در شهر تهران می شود.
*منابع آلاینده را با یک شاخص مدیریت کرده ایم
شاعری معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش مسئولان برای کنترل و کاهش منابع آلاینده هوا گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال 79 کلید خورد و در سال 80 آغاز و در سال 89 پایان یافت. تمام 9 طرح ویژه در سطح شهر تهران در طی 10 سال همه را ارزیابی می کردیم یک پیشرفت 50 درصدی را برای این طرح اعلام کردیم.
وی ادامه داد: در زمان اجرای طرح یک میلیون خودرو به 3 میلیون خودرو افزایش یافت فعالیتهای عمرانی شهر تهران حداقل 5 برابر افزایش پیدا کرده میزان جمعیت و سوخت روبه افزایش بوده که علی رغم همه این موارد، منابع آلاینده را با یک شاخص مدیریت کرده ایم.
وی خاطر نشان کرد علی رغم تلاشهای صورت گرفته و با توجه به گذشت چند سال از اعمال برنامه ریزی ها و وجود الزام قانونی برای جلوگیری از آلاینده ها و صرف هزینه های کلان و آگاهی از تاثیر آن بر سلامت شهروندان وضعیت موجود در برخی موارد همچون ذرات معلق با وضعیت مطلوب فاصله دارد./ل
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.