سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی هند با آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: توسعه روابط با هند در شرایط كنونی با وجود تحریم های بین المللی، به عنوان یک مزیت برای ایران محسوب می شود.

به گزارش

خبرنگارباشگاه خبرنگاران

، نجفی امروز در نشست مشترك فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی و هیات اقتصادی هند با اشاره به موضع گیری مناسب دهلی در قبال تحریم های ایران، گفت: مبادلات تجاری دو كشور به صورت تهاتر و مبادله كالا با كالا صورت گیرد.

وی با اشاره به موقعیت ممتاز آذربایجان شرقی در بخشهای مختلف اقتصادی و نزدیكی آن از طریق تركیه و جمهوری آذربایجان به اروپا و كشورهای ' سی.آی.اس ' (CIS)، وجود شركتهای حمل و نقل تركیبی را از مزیتهای آذربایجان شرقی عنوان كرد.

نجفی مبادله كالاهای اساسی همچون برنج، روغن و همچنین ماشین آلات و مواد اولیه را از زمینه های مناسب همكاری دانست و نسبت به سرمایه گذاری مشترك با هند در بخشهای صنعت، معدن و خدمات درآذربایجان شرقی به ويژه در منطقه آزاد ارس همچنین توسعه توریسم اعلام آمادگی كرد.

وی با پیشنهاد تبادل هیاتهای تجاری دو طرف و برگزاری نمایشگاه های بازرگانی از حضور هئت اقتصادی 15 نفره هند در سومین اجلاس جاده ابریشم نیز خبر داد.

در ادامه این همایش رییس انجمن فدراسیون سازمانهای صادراتی هند از عزم هند برای توسعه روابط اقتصادی با ایران خبر داد و گفت: درصدد گسترش روابط با ایران هستیم

رفیق احمد با بیان اینکه ظرفیتهای صنعتی و بازرگانی ایران دلیل اصلی سفر هیئت اقتصادی هند به ایران بوده است افزود: دو طرف در زمینه تجارت محصولات نساجی و كشاورزی همكاری خوبی می توانند داشته باشند.

دبیر كل وزارت تجارت هند، در نشست مشترک فعالان اقتصادی هند و آذربایجان شرقی ارزش تجارت خارجی این كشور در سال میلادی گذشته را 750 میلیارد دلار اعلام كرد و ادامه داد: ارزش صادرات سال جاری هند را 350 میلیارد دلار و ارزش واردات را 500 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

آرویند مهتا ، با بیان اینکه این حجم تجارت خارجی نشانگر بازار بزرگ هند است ، گفت: در زمینه مبادله فولاد، خودرو و مواد شیمیایی زمینه همكاری با ایران وجود دارد.

وی، اظهارداشت: با توجه به فعالیت هشت هزار و 500 واحد صنعتی در آذربایجان شرقی، تبریز را می توان پایتخت اقتصادی ایران دانست و ، با توجه به رشد توریسم درمانی در تبریز زمینه همكاری در این زمینه نیز وجود دارد.

مهتا، در باره تجارت محصولات دارویی و همچنین ارایه خدمات درمانی اعلام آمادگی كرد و گفت: در بخش آی. تی و نیروگاه های برق آبی هم زمینه همكاری وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه تلاش دو، دولت نزدیك كردن تجار به یكدیگر است، نسبت به توسعه همكاری ها اظهار امیدواری كرد.

سریو استاوا سفیر هند در ایران نیز در این نشست از تسهیل شدن مبادلات پولی ایران و هند خبر داده و گفت: مبادلات پولی دو كشور با توافقات حاصله بین دو بانك ایرانی پارسیان و بانك هندی یو.سی.او (UCO) آسان می شود.

وی افزود: دو كشور موافقت كردند 45 درصد صادرات نفت ایران به هند به صورت روپیه به ایران پرداخت شود.

سفیر هند در ایران، این تصمیم را در راستای كاهش هزینه های تجاری و مشكلات پولی موثر دانست و افزود: به این ترتیب سطح همكاری های تجاری دو كشور هم افزایش می یابد.

سریو استاوا، به تولید سالانه دو میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در هند اشاره كرد و گفت: قطعات خودرو تولید شده در هند به پنج قاره جهان صادر می شود.

وی همچنین نسبت به همكاری برای صادرات برنج، چای و ادویه جات از هند به ایران اعلام آمادگی كرد و افزود: هند در زمینه تولید دارو هم به پیشرفت های قابل توجهی در سالهای اخیر رسیده است.

سفیر هند در تهران با اعلام اینكه 23 درصد محصولات دارویی هند به امریكا صادر می شود، درآمد سالانه این كشور از صادرات دارو را 10 میلیارد دلار اعلام كرد.

استاوا اظهاركرد: توسعه همكاری با ایران به واسطه موقعیت اقتصادی و جغرافیایی این كشور از اولویتهای تجارت خارجی هند است.

وی با بیان اینكه دولت ها نقش تسهیل كننده امور تجاری را دارند، بر اهتمام تجار در گسترش همكاری ها تاكید كرد.

توافق ایران و هند برای پرداخت 45 درصد بهای نفت صادراتی ایران به این كشور با روپیه از نتایج نشست مشترك تجار ایرانی و هندی در اتاق تهران اعلام شده است

مسئولان اقتصادی و تجار و بازرگانان هند در نشستی با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی بر لزوم توسعه هماکاری های دو طرفه تأکید کردند./ب

 

 

 

 


 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.