سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کم شنوایی و ناشنوایی ناشی از انفجار

کم شنوایی و ناشنوایی از عوارض انفجارهای مواد محترقه در چهارشنبه پایانی سال است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محمد رضا شریفیان، عضو مرکز تحقیقات گوش گلو، بینی، جراحی سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه صدمات ناشی از موج انفجار موجب پارگی پرده گوش، اختلال در سیستم استخوانچه ای و سیستم عصبی گوش می شود اظهار داشت: عوارض ناشی از انفجارهای مهیب و با فرکانسهای بالا بر گوش در برخی از مواقع غیر قابل جبران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه لاله گوش نخستین ارگان این عضو است که در حوادث چهارشنبه پایانی سال ممکن است دچار آسیب شود خاطر نشان کرد: سوختگی لاله گوش و در پی آن بروز عفونت، تغییر ساختار و شکل بیرونی لاله گوش از جمله مشکلاتی است که در این ناحیه ایجاد می شود .

دانشیار گروه گوش و حلق و بینی سروگردن بروز آسیب به استخوانچه های گوش میانی را از دیگر عوارض صداهای ناشی از مواد منفجره برشمرد و اظهار داشت: استخوانچه های گوش به طور زنجیر وار به یکدیگر متصل بوده و صدا را منتقل می کنند و صدای انفجار ممکن است موجب دررفتگی و اختلال در دریافت صوت شود .

دکتر محمد رضا شریفیان با اشاره به اینکه دربرخی از مواقع اگر صداي انفجار خیلی بالا باشد، بر حلزون شنوایی تاثیر می گذارد، اظهار داشت : آسیب بر روی سلولهای مویی شنوایی غیر قابل جبران بوده و موجب کم شنوایی و نا شنوایی دائم می شود .

وی وزوز گوش ، کری ناگهانی، اختلال در تعادل فرد ، سرگیجه و احساس وجود هوا در گوش را از نشانه های بروز آسیب به سیستم شنوایی فرد برشمرد و اظهار داشت: در زمان بروز آسيب به شنوایی فرد بهتر است در یک مکان ثابت و دراز بکشد و سپس به مراکز درمانی مراجعه کند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه درمان ناشنوایی عصبی غیر قابل جبران است و با روشهای درمانی نمی توان شنوایی فرد را بازگرداند گفت: اگر فرد دچار ناشنوایی کامل نشده باشد می توان با تجویز سمعک شنوایی را به او بازگرداند./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.