سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصيه يك روانپزشك:

در اتاق خوابتان نور آبي روشن كنيد

يك روانپزشك اظهار داشت: رنگ‌هاي روشن همچون رنگ‌هاي سبز و آبي، موجب كاهش ضربان قلب، فشار خون و تنفس ‌شده و آرامش‌ بخش‌ هستند.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، یک روانپزشک در خصوص تاثير رنگ‌ها از نظر روانشناختي گفت: با توجه به اين كه برخي رنگ‌ها، خاصيت تحريك كنندگي و برخي رنگ‌ها آرامش‌بخش هستند، تركيب رنگ‌ها در طبيعت به نحوي است كه باعث ايجاد تعادل در روح و روان مي‌شود.

دكتر اميررضا چمني افزود: ‌برخي رنگ‌ها در طبيعت مانند رنگ‌هاي قرمز، محرك و برخي رنگ‌هاي روشن مثل سبز و آبي به انسان آرامش مي‌بخشند، به عبارتي رنگ‌هاي محرك با تاثير بر روي بدن موجب افزايش ضربان قلب، فشار خون و نبض و تنفس مي‌شوند و در مقابل رنگ‌هاي روشن موجب كاهش اين فاكتورها مي‌شوند.

وی ابراز داشت: رنگ سفيد نماد پاكي و سمبل قداست است و با توجه به اين كه رنگ سفيد، نشاط، سرور و پاكي را به همراه دارد، در احاديث زيادي به پوشيدن لباس سفيد تاكيد شده است .

دكتر چمني گفت: رنگ زرد سمبل روشنايي،‌ فعاليت، ‌كار‌، تلاش‌، مفرح، ‌شادي آور و رنگ اميد است، لذا توصيه مي‌شود كودكان از لباس زرد استفاده كنند.

وي افزود: ‌رنگ زرد از نظر درماني، رنگ تحريك‌كننده ذهن، ‌هوش و سيستم اعصاب است و به دليل خاصيت محرك و شادي‌آور آن در درمان بيماران افسرده، ‌بي‌حوصله و گوشه‌گير استفاده مي‌شود.

اين روانپزشك گفت: ‌رنگ سبز زيباترين رنگ‌هاست و به عنوان رنگ جواني و سمبل و نماد رشد و نمو و علامت بهار است. اين رنگ نمايشگر حيات و سر زندگي است و از نظر درماني رنگي آرام بخش اعصاب و در رفع خستگي موثر است و از خاصيت ضد اضطرابي برخوردار است.

وي خاطرنشان كرد: بررسي‌ها نشان داده است رنگ سبز مي‌تواند فشار خون‌، تنفس و ضربان قلب را كاهش دهد. بنابراين از اين رنگ در رنگ‌آميزي ديوار اتاق‌هاي عمل و لباس پرستاران بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي استفاده مي‌شود.

دكتر چمني با بيان اين كه رنگ قرمز شادي آفرين، ‌نشاط آور، ‌نيروبخش، ‌اشتها آور است و احساسات را تحريك مي‌كند، افزود: اين رنگ اعتماد به نفس را افزايش مي‌دهد ولي به دليل تحريك كنندگي توصيه مي‌شود افراد داراي مشكلات اعصاب و روان از آن پرهيز كنند.

وي افزود: رنگ قرمز نماد خطر و هشدار نيز است و بررسي‌ها نشان داده است كه رنگ قرمز ميزان فشار خون و ضربان قلب را افزايش مي‌دهد.

اين متخصص بيان داشت: رنگ قرمز از بين رنگ‌ها، رنگ گرم تلقي مي‌شود و در درمان بيماري‌هاي پوستي مثل مخملك از آن استفاده مي‌شود.

وي رنگ آبي را داراي خاصيت آرامبخشي، آرام كنندگي و تسكين دهنده سيستم اعصاب دانست و گفت: اين رنگ، مفرح و شادي آفرين است. آبي به عنوان رنگ سرد تلقي مي‌شود و به لحاظ خاصيت ضد اضطرابي و آرام بخش در درمان بي‌خوابي مفيد و موثر است. رنگ آبي نماد دريا، ‌آسمان، ‌روشنايي است و در تعادل روح و روان نقش به سزايي دارد.

دكتر چمني در پايان استفاده از رنگ‌هاي زرد و صورتي را براي اتاق نشمين،‌ رنگ‌هاي شادي‌آور را براي فضاي دكوراسيون منزل و رنگ‌هاي قرمز، ‌زرد و ‌نارنجي را در وسايل بازي و پوشاك كودكان توصيه كرد./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.