سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمار های جهانی نشان داد؛

500 میلیون نفر حامل ویروس هپاتیتB

‌آمارهای جهانی نشان می دهند که حدود 400 تا 500 میلیون نفر در دنیا، حامل ویروس هپاتیت B بوده و می توانند دیگران را نیز گرفتار این ویروس کنند.

احمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: امروز هپاتیت به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی و درمانی در سراسر دنیا شناخته می شود و تعداد بسیار زیادی از مردم جهان به آن دچار هستند.
وی با بیان اینکه در بین انواع مختلف هپاتیت، نوعB شیوع بیشتری دارد، اظهار داشت: هپاتیت B همراه با بیماری هایی همچون سل و مالاریا به عنوان شایعترین بیماری های عفونی در دنیا محسوب می شوند و مرگ و میر قابل توجهی نیز دارند.
سراوانی تاکید کرد: آمارهای جهانی نشان می دهند که حدود 400 تا 500 میلیون نفر در دنیا، حامل ویروس هپاتیت B بوده و می توانند دیگران را نیز گرفتار این ویروس کنند.
وی گفت: آلودگی به ویروس هپاتیت B بسیار قابل توجه است، به طوریکه سالانه بیش از 50 میلیون نفر به شمار افراد آلوده به این ویروس افزوده می شود.
سراوانی با اشاره به اینکه میزان شیوع هپاتیت B در مناطق مختلف دنیا بسیار متفاوت است، یاد آور شد: در واقع با توجه به سطح بهداشتی، میزان رعایت مسائل اخلاقی، نوع الگوهای رفتاری و اجتماعی، سنت ها و آداب و رسوم، میزان والگوی بیماری زایی هپاتیت B می تواند بسیار متفاوت باشد.
وی افزود: با یک نگاه کلی می توان گفت که اغلب موارد آلودگی و ابتلا به هپاتیتB، مربوط به کشور های درحال توسعه، فقیر و جهان سوم است و کشورهای توسعه یافته تا حد زیادی توانسته اند که این بیماری را تحت کنترل در آورند.
 

****بیش از 3 درصد افراد جامعه ناقل هپاتیت B هستند
استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: بررسی ها نشان می دهند که روابط جنسی غیر ایمن و محافظت نشده، استفاده مشترک از سرنگ و لوازم تیز آلوده به ویژه در بین معتادان،‌ تزریق خون و فرآورده های خونی ‌آلوده و انتقال از مادر به جنین، از مهم ترین و شایعترین راههای انتقال ویروس هپاتیتB در جهان است.
وی افزود: در ایران نیز عواملی همچون سرنگ های تزریقی مشترک و آلوده و روابط جنسی نا ایمن، به عنوان مهم ترین عوامل بروز هپاتیت B محسوب می شوند.
سراوانی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 3 درصد افراد جامعه ناقل هپاتیت B هستند که در مناطق مختلف کشور  به صورت پراکنده وجود دارند.
وی گفت: البته آمار ابتلا و آلودگی به هپاتیت Bدر ایران در مقایسه با اغلب کشورهای جهان از جمله کشور های منطقه و خاورمیانه، بسیار کمتر است که این موضوع نشان دهنده کنترل نسبی این بیماری در کشورمان است.
سراوانی خاطر نشان کرد: با مراقبت و کنترل های منظم و مناسب، به ویژه پرهیز از روابط جنسی خطرناک و پرهیز از استفاده مشترک از لوازم آلوده به ویژه سرنگ های تزریقی، می توان خطر ابتلا و آلودگی به هپاتیت B را به میزان قابل توجهی کاهش داد./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.