سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جريان هاي ادبي ايران نيازمند برنامه ريزي هاي بلند مدت

نفس برگزاري جشنواره هاي ادبي موجب ايجاد انگيزه و تشويق فعالان اين عرصه خصوصاً جوان شده و نويسندگان و شاعران ما به اين انگيزه هاي بيروني احتياج مبرم دارند.

مصطفي محدثي خراساني شاعر در گفتگو با

خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران

گفت: دنياي ادبيات دنيايي سرشار از خلاقيت بوده و نويسندگان و شاعران جوان براي ماندگاري و ادامه دادن اين پويايي انگيزه‌ي فراواني دارند، لذا با تهيه و تدوين برنامه ها و اهداف بلند مدت و سياستگذاري هاي صحيح در برگزاري جشنواره ها و جوايز ادبي به اين نسل كمك شاياني كرد.

اين نويسنده دفاع مقدس ادامه داد: در صورتي كه بخواهيم در حوزه ادبيات و در جشنواره هاي ادبي جوايز بزرگ اعطا كنيم اين مهم بايد به مقوله شعر اختصاص يابد چرا كه شعر ريشه در تاريخ و فرهنگ اين سرزمين داشته و همچون برخي مقوله هاي ادبي وارداتي و بي ريشه نيست.

محدثي خراساني اضافه كرد: هم اكنون در كشور تنها يك جايزه چشمگير ادبي و به نام جلال آل احمد داريم و ادبيات داستاني ما هنوز آن قدر قوان نيافته كه برايش چنين جايزه ها و سرمايه گذاري هاي بزرگ در نظر گرفته شود.

وي عنوان كرد: مسئولين امر در مقابل اعطاي جوايز بزرگ در حيطه ادبيات داستاني چندان به دنياي شعر اعتنايي نداشته و در سال جاري مشاهده كرديم سرمايه گذاري ها در مقوله هاي شعر فارسي كاهش يافته و از ميزان جوايز بخش شعر در يكي از جشنواره هاي ادبي و انقلابي نسبت به سال گذشته پنجاه درصد كاسته شد.

اين نويسنده تصريح كرد: در سال 1390 گرچه ادبيات و شعر ايران وضعيت نسبتا خوبي داشت اما نظام فرهنگي ما برنامه ريزي مدون و بلند مدت و اقوام شايسته اي خصوصاً در حيطه شعر انجام نداه اند البته با وجود كم كاري و بي توجهي مسئولان، مقام معظم رهبري با دلسوزي و عشق به ترسيم دورنما و اهداف ادبيات و شعر انقلاب اهتمام مي‌ورزند.

اين شاعر در ادامه گفت: ادبيات انقلاب اسلامي درخشان ترين فصل تاريخ ادبيات ايران بوده كه امروز با مشكلاتي روبروست اما در حال حاضر مسائلي چون مفهوم گريزي و فرم گرايي كه در سال هاي نخستين پيروزي انقلاب اسلامي در حيطه ادبيات رواج يافته بود در دست ترميم بوده و روندي رو به رشد و تعالي را طي مي‌كند.

وي گفت: صحنه گردانان ادبيات انقلاب اسلامي جوانان برآمده از جريان انقلاب نظير سيد حسن حسيني، قيصر امين پور، سلمان هراتي، نصرالله مرداني، علي معلم هستند كه البته نمي‌توان نقش كليدي پيشكسوتان اين عرصه مثل علي موسوي گرمارودي، طاهر صفارزاده، علي شفيعي كدكني و حميد سبزواري را نديده گرفت./ي2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.