سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهریه هایی که از جیب معلولان می رود

پرداخت شهریه دانشگاه آن هم از نوع دانشگاه آزادش به هیچ کس پوشیده نیست شهریه های گزافی که شاید برای جور کردن آن نیاز به چندین ماه حقوق یک فرد باشد اما خوب چاره ای نیست در کشور ما بدست آوردن علم آن هم به صورت رایگان برای تعداد قلیلی از مردم فراهم است و مابقی بایستی بابت تحصیل هزینه های گزافی را متقبل شوند.

باشگاه خبرنگاران

، چندین و چند سال است که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و کشور ما جزو 5 کشور اول منطقه است که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را به تصویب رسانده بر طبق این قانون 26 ماده ای معلولان مشمول تحصیل با تخفیف و یا رایگان در تمامی مراکز آموزشی می شوند حال آنکه این مهم تنها در برخی از موارد رعایت شده است.

گله وشکایت دانشجویان معلول در جای خود شنیدنی است اما متاسفانه تنها گوش شنوای سخنان این عزیزان رسانه ها هستند وسازمانها و ارگانهای ذیربط حتی کلمه ای از این گله و شکایت ها را نمی شنوند.

به جمع دانشجویان موفق معلول می رویم که در دانشگاه های سراسری و آزاد سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند سر درد و دل آنها که باز می شود قلم ما هم بر روی کاغذ همزبان با سخنان آنها می رود قلمی که شاید برای چندمین بار برای رساندن سخنان معلولان دانشجو به گوش مسئولان بر روی کاغذ دویده است.

محسن اولین دانشجوی معلولی است که زبان به گله و شکایت می گشاید او که به صورت مادرزاد نابیناست می گوید 2 سال است که مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاه های کشور هستم زحمات زیادی کشیدم تا به دانشگاه ورود پیدا کنم دلم خوش بود به وعده سازمان بهزیستی که شهریه دانشجویان معلول را پرداخت می کند اما در این 2 سال فقط یکبار آن هم 30 درصد تخفیف شهریه نصیبم شد و هزینه کم شدن دانشگاه را باید خانواده ام متقبل شوند.

محمد رضا دانشجوی دیگری که چهره ای ناراحت و نگران به صندلی چرخدار خود تکیه زده بود نیزلب به سخن گشود و در پاسخ به سئوال ما مبنی بر پرداخت شهریه دانشگاه از سوی سازمان بهزیستی گفت: در مقطع فوق لیسانس تحصیل می کنم و چندین سال است که در دانشگاه هستم اوایل که درس می خواندم مشکلی در پرداخت شهریه توسط سازمان بهزیستی وجود نداشت اما این اواخر با مشکلات زیادی مواجه بودم چرا که دانشگاه آزاد می گوید اول باید مبلغ شهریه را پرداخت کنی بعد از آن اگر از سوی سازمان بهزیستی تخفیف نصیبت شد آن را اعمال می کنیم.

دیگر دانشجوی معلولی که پله ها را به کمک عصاهایش به سختی بالا می آمد هم گفت: در دانشگاه ها برای یک فرد معلول ارزش قائل نمی شوند و برخوردهای نامناسبی دارند و این پرداخت نشدن شهریه و درگیری هر ترم با دانشگاه مزید بر علت شده و باعث شده تا یک فرد معلول به چهره ای منفور در میان کارکنان دانشگاه جلوه کند و هر بار که درخواست قبول معرفی نامه های خود را از دانشگاه دارد دانشگاه می گوید بهزیستی پولی پرداختنمی کند به صورت نقدی ثبت نام کنید تا پول توسط بهزیستی پرداخت شود.

حامد یکی دیگر از معلولان دوره کارشناسی ارشد که از تصمیم جدید بهزیستی دلخور و ناراحت بود نیز گفت: سازمان بهزیستی به تازگی تصمیم گرفته تا فقط به دانشجویان معلول دوره کارشناسی شهریه پرداخت کند حال آنکه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد با توجه به کمر شکن بودن شهریه های مقطع فوق لیسانس نیاز بیشتری به پرداخت شهریه از سوی بهزیستی دارند.

یحیی سخنگوی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از سال آینده شهریه دانشجوی معلول تحت پوشش بهزیستی به دانشجویان دوره کارشناسی اختصاص می یابد و در صورت وجود اعتبارات اضافی شهریه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا هم پرداخت خواهد شد گفت: امکانات بهزیستی برای پرداخت شهریه دانشجویان محدود است و این امکانات باید به معلولان شدید علی الخصوص زنان اختصاص پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون به دانشجویان معلول در تمامی مقاطع تحصیلی شهریه پرداخت می شود یادآور شد:‌این پرداخت شهریه تا پایان دوره تحصیل آنها قطع نخواهد شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به پرداخت شهریه دانشجویان معلول حتی تا 100 درصد شهریه اشاره کرد و افزود: سازمان بهزیستی در سالجاری شهریه یک هزار و 119 دانشجوی معلول را از محل اعتبارات خود پرداخت می کند.

این سخنان در حالیست که طی مصاحبه ای که با دکتر همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی انجام شد ایشان اذعان داشتند که مشکلی در پرداخت شهریه تمامی دانشجویان معلول وجود ندارد و سازمان بهزیستی از دانشجویان معلول حمایت می کند.

در فصل ثبت نام دانشجویان و پرداخت شهریه قرار داریم امیدواریم با تدابیر به موقع مطلوب مسئولان سازمان بهزیستی دانشجویان معلول این ترم را بدون دغدغه ثبت نام کنند و فقط تحصیل آن هم در کمال آرامش تنها دغدغه آنها باشد./ل

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.