سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

97 درصد از مبتلايان به ايدز در کشورهاي با درآمد متوسط و پايين قرار دارند

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني کاشان گفت: 97 درصد از مبتلايان به ايدز در کشورهاي با درآمد متوسط و پايين قرار دارند.

به گزارش سرويس علمي،پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر حسن الماسي،معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني کاشان با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهاني مبني بر "همه با هم براي فردايي بدون مرگ ناشي از ايدز، بدون موارد جديد به ايدز، بدون انگ به بيماران ايدزي" افزود: در حال حاضرموارد جديد بيماري در جهان در حال كاهش است. اگرچه وضعيت در همه جاي جهان يکسان نيست. در اروپاي شرقي و آسياي مركزي تعداد افرادي كه باHIV زندگي مي كنند، نسبت به سال 2001، 5/2برابر شده است.
وي با اشاره به کاهش موارد مرگ و مير مبتلايان ايدز با درمان هاي موثر تصريح کرد: 23125 نفر در ايران شناسايي و ثبت شده است . که 5/8 درصد آن را زنان تشکيل مي دهند.
وي اظهار داشت: 15 درصد معتادان تزريقي در ايران مبتلا به ايدز مي باشند.
دکتر الماسي، اوج مبتلايان به ايدز را در سال 1384 در زندان هاي کشور ذکر کرد و گفت: با اجراي برنامه درمان با متادون و كاهش آسيب اين بيماري کنترل شده و بعنوان يك مدل موفق در سطح جهاني مطرح مي باشد.
وي مهم ترين راه ابتلاي به اين بيماري را استفاده مشترك از سرنگ هاي تزريقي دربين معتادين بيان كرد و افزود: در حال حاضر،‌ شيوه هاي انتقال اين بيماري از استفاده مشترك از سرنگ تزريقي به تماس جنسي در حال تغيير است و اين مساله يكي از چالش هاي مهم پيش روي بخش بهداشت نظام جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
وي با اشاره به شناسايي 94 نفر مبتلا به ايدز در کاشان تصريح کرد: برآورد مي شود300 نفر در کاشان مبتلا به ايدز باشند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي کاشان با اشاره به اينکه 4 درصد اين مبتلايان زنان مي باشند، گفت: بيشتر اين مبتلايان، در گروه سني 25 تا 34 سال و 34 درصد اين مبتلايان به ايدز در کاشان متاهل هستند.
وي تصريح کرد: هم اكنون 45 نفر از مبتلايان به ايدز در اين منطقه، تخت مراقبت مركزمشاوره بيماريهاي رفتاري دانشگاه علوم پزشکي کاشان مي باشند.
دکتر الماسي در ادامه، هزينه درمان هر فرد مبتلا به بيماري ايدز را ماهيانه هشت ميليون ريال بيان كرد و افزود: با توجه به هزينه بالا و تاثير كم اقدامات درماني انجام شده، آموزش و اطلاع رساني بهترين راه كنترل اين بيماري است.
دكتر الماسي گفت: به همين منظور، آموزش گروه هاي هدف از جمله دانش آموزان، دانشجويان، سربازان، جوانان در معرض خطر، زنان آسيب پذير، داوطلبين جمعيت هلال احمر، مبتلايان، مصرف كنندگان تزريقي و همسرانشان، همسران و خانواده هايشان مهم ترين فعاليت در دستور كار وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکي از جمله دانشگاه علوم پزشکي کاشان مي باشد.
وي با اشاره به آموزش 30 درصد از گروههاي هدف در هر سال بيان كرد: براي تحقق اين هدف،‌ همكاري و مشاركت تمامي دستگاه هاي اجرايي بسيار ضروري است.
پزشک مسئول برنامه هاي ايدز دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني کاشان با اشاره به عدم درمان قطعي بيماري ايدز گفت: اجراي برنامه هاي پيشگيري كننده و آموزش و اطلاع رساني مهمترين راهكارهاي كنترل اين بيماري مي باشد.
دکتر علي اکبر تقي زاده ضمن اشاره به انتقال 10 درصدي بيماري ايدز از طريق تماس جنسي بين سال هاي 1365-1389 افزود: اين رقم در سال 1389 به 21 درصد رسيده که هشداري براي جامعه است.
وي تصريح کرد: مرکز مشاوره بيماري هاي رفتاري دانشگاه علوم پزشکي کاشان واقع درمركز بهداشتي درماني گلابچي در سه حوزه اعتياد، بيماري هاي آميزشي و ايدز ، خدمات مختلف را به صورت رايگان و محرمانه به مراجعين ارائه مي دهد./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.