سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درمان شکاف کام و لب باید به صورت تیمی انجام شود

از آنجایی که شکاف کام و لب با قسمت های مختلف سرو کار دارد لذا اين كار نیازمند درمان تیمی است.

دکتر سید ابوالحسن امامی مدیر گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: لب شکری یا شکاف لب و کام یکی از ناهنجاری های مادرزادی است که معمولا در جوامع از هر هفتصد زایمان یک نوزاد به این دلیل متولد می شود.
وی گفت: از آنجایی که درمان این ناهنجاری مادر زادی با قسمت های مختلف سرو کار دارد، درمان آن باید به صورت تیمی انجام شود این کار قبلا به صورت تیمی انجام نمی شد و ما افراد با سن بالایی را در جامعه می دیدیم که با ضایعات لب شکری در جامعه هستند و اثرات روحی و روانی به جا گذاشته است.
امامی تصریح کرد: سن درمان این افراد از بدو تولد بوده كه اولین اقدام آنها مشکل تغذیه آنها است، به علت اینکه سقف دهان آنها باز بوده وباید زیر نظر پرستار مخصوص قرار گیرند و آموزشهای لازم به مادر داده شود.

*** درصد زیادی از این افراد نیاز به گفتار درمانی دارند
مدیر گروه جراحی پلاستیک در ادامه افزود: جراحی این افراد از 3 تا 6 ماهگی آغاز می شود و سپس در 9 ماهگی تا 18 ماه شکاف کام انجام می شود از سن5/2 تا 3 سالگی درصد زیادی از آنها نیاز به گفتار درمانی دارند.
وی اظهار کرد: عضلات سقف دهانی این کودکان در محل نابجایی قرار گرفته و بعد از عمل با درجاتی از اشکال در تکلم دچار می شو ند که اکثریت آنها تا سن 5 سالگی با گفتار درمانی تکلم آنها باز می یابد.
وی خاطر نشان کرد: در صورتی که به علت شکاف کام با گفتار درمانی تکلم آنها بهتر نشود، در سن 5 سالگی به وسیله اعمال جراحی مناسب این ضایعات برطرف می شود به نحوی که کودک وقتی وارد مدرسه می شود باید از نظر ظاهر و تکلم اختلافی با کودکان دیگر نداشته باشد./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.