سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مربيان بدنسازي صلاحيت تجويز دارو ندارند

مربیان بدنسازی و افرادی که دوره های پرورش اندام را گذرانده اند به هیچ وجه صلاحیت تجویز دارو را ندارند.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: ضمن بیان این مطلب گفت: افرادی که علاقه مند به پرورش اندام، کاهش یا افزایش وزن هستند باید حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و سپس در اين مسير قدم بردارند چرا كه توجه به توصیه های دارویی از سوی مربیان بدن سازی و پرورش اندام می تواند برای افراد مضر باشد چون آنان صلاحیت توصیه دارویی برای فرد را ندارند.

دكتر محمدرضا لطفعلیانی افزود: داروهایی با عنوان fatberner به عنوان سوزاننده چربی در باشگاه های پرورش اندام توزیع می شود که نه تنها این دارو بلکه استفاده از سایر داروهایی که در باشگاهها توزیع می شوند به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که از محتویات آنها اطلاع چندانی در دست نیست و گاهی دیده شده است که مقادیری آمفتامین در این داروها وجود دارد که عوارض مغزی را بر جای می گذارد.

وی بهترین راه برای کاهش وزن و تناسب اندام را عدم استفاده از چربی اشباع شده و چربی های حیوانی و انجام فعالیت بدنی مناسب عنوان کرد.

دكتر لطفعلیانی خاطرنشان کرد: فرآورده هایی بدون نظارت سازمان بهداشت و به صورت قاچاق وارد می شود و گاها بین ورزشکاران نیز توزیع می گردد که در برخی موارد شاهد مرگ افراد مصرف کننده هستیم و این مواد حتی در کوتاه مدت نیز  عوارض خطرناک یا مرگ را در پی دارد.

وی گفت: هر دارویي که برای لاغری یا چاقی مصرف می شود باید دارای پروانه بهداشت بوده و از سوی متخصص مربوط تجویز شود.

اين داروساز افزود: برخی از داروهایی که در باشگاه های بدن سازی توزیع می شود و افراد بدون آگاهی و بدون تجویز پزشک متخصص از آنها استفاده می کنند اگرچه در ظاهر باعث رشد عضلات می شوند ولی عوارضی همچون سرطان کبد، عقیم شدن در مردان و در زنان عوارضی همچون ضخیم شدن تارهای صوتی و کلفتی صدا، تجمع غیر عادی چربی در بدن و سایر عوارض جبران ناپذیر را به همراه دارد که استفاده از آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

دكتر لطفعلیانی يادآور شد: افراد برای لاغری و یا چاقی باید طبق نظر متخصص تغذیه و غدد اقدام به مصرف دارو کنند./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.