سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آذربايجان شرقي

تجارت الكترونيك ،‌پلكان رشد اقتصادي آذربايجان شرقي

توليد روزافزون علم و دانش و شكل‌گيري فناوري‌هاي جديد ارتباطي، عصر ما را به عصر ارتباطات ، دانايي ، كارآفريني و نوآوري تبديل كرده است .

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،‌ رييس سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربايجان شرقي مي گويد : براي ورود به رقابت‌هاي جهاني توليد ، فروش و بازاريابي چاره‌اي جز بكارگيري انواع فناوري ‌هاي نوين ارتباطي نداريم و امروز در بخش‌هاي مختلف توليد ، صنعت ، تجارت و بازرگاني تجارت الكترونيك ، نقش عمده‌اي داشته است بطوريكه در سازمان بازرگاني اين استان ، تمامي فناوري‌هاي نوين و موجود كشور به كار گرفته شده و ارائه آموزش‌هاي نوين در عرصه تجارت الكترونيكي به تجار و بازرگانان و حتي اصناف آغاز شده است و استان آذربايجان شرقي ، رتبه دوم تجارت الكترونيكي را در كشور به خود اختصاص داده است .
صادق نجفي افزود : بيش از 10 درصد صادرات غيرنفتي كشورمان از استان آذربايجان شرقي صورت مي‌گيرد و در اين موفقيت ، بي‌شك استفاده از فناوري‌هاي نوين تجارتي و الكترونيكي در توسعه صادرات ، بازاريابي ، فروش و شناسايي بازارهاي مصرف جهاني تاثيرگذار بوده است .

وي با بيان اينکه آذربايجان شرقي از لحاظ استقرار سيستم هاي ' پي. او. اس 'POS، امضاي ديجيتال و تجارت الكترونيكي بعد از تهران ، رتبه دوم كشوري را دارد گفت :  اين استان بعنوان پشتيبان كشوري در امر تجارت الكترونيكي مطرح است.
پور قلي کارشناس ارشد ساز مان صنعت ، معدن و تجارت آذربايجان شرقي نيز مي گويد :  حدود 2هزار نفر از تجار ، بازرگانان ،صادر کنندگان و وارد کنندگان  کالا و خدمات عضو شده اند .
پور قلي افزود : يکي ديگر از علل انتخاب آذربايجان شرقي به عنوان استان دوم تجارت الکترونيک کشور پس از تهران ، ارائه آموزش هاي الکترونيک به 3 هزار و 650 نفر از فعالان اقتصادي ، تجار و بازرگانان استان بوده است.
وي گفت : وب سايت تجارت الکترونيک سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در سه سال رتبه برتر کشوري را بدست آورده است.
پور قلي افزود : حدود 12 هزار فروشگاه اينترنتي و عرضه و سفارش کالا و خدمات به صورت الکترونيک در آذربايجان شرقي فعاليت مي کنند.
شهردار كلانشهر تبريز نيز مي گويد : در اجراي طرح شهروند الكترونيك ، خدمات شهري و همچنين تمامي نيازهاي ساكنان شهر در حيطه تامين سرويس‌هاي مجهز فني و الكترونيكي است و شواهد نشان مي‌دهد افزايش رفاه شهروندي ، حذف ترافيك ،كاستن از آلودگي هوا ، جلوگيري از آلودگي‌هاي صوتي و تنفسي امروز از دستاوردهاي شهروند الكترونيك بوده است .
مهندس عليرضا نوين افزود : شهرداري كلانشهر تبريز از 3 سال قبل با ايجاد و توسعه شبكه فيبر نوري اختصاصي به طول 300 كيلومتر و اجراي طرح هاي زيربنايي جنبي ، گام‌هاي اوليه آموزش ديجيتالي را برداشته است .
او گفت : در تمامي رده‌هاي سني ، طرح ملي شهروند الكترونيك را آغاز كرده و تاكنون 120 هزار نفر از شهروندان تبريزي موفق به گذراندن دوره‌هاي آموزشي شهروند الکترونيک شده اند.
دبير ستاد آموزش‌هاي نوين كشور نيز مي گويد : در ارزيابي‌هاي انجام گرفته از سوي اين ستاد و با توجه به اجراي طرح‌هاي كشوري شهروند الكترونيك در سراسر ايران ، شهرداري تبريز به عنوان شهرداري برتر كشور برگزيده شده است .
علي کريمي گفت : جذب 300 هزار شهروند تبريزي و آغاز آموزش‌هاي ديجيتالي به آنان در نوع خود در كشور بي‌نظير است .
وي گفت : با اجراي اين طرح در آينده‌اي نه چندان دور ، شهروندي كه كارهاي خود را به صورت الكترونيكي انجام ندهد ، از كمترين حقوق شهروندي خود محروم خواهد بود .
مهندس علي كريمي افزود : طرح شهروند الكترونيك از سوي مركز توسعه نوآوري كارآفريني دانشگاه تهران در شهرهاي بزرگ و بويژه تبريز اجرا مي‌شود .
وي گفت : حدود 80 درصد جمعيت شهرهاي بزرگ به عنوان ظرفيت اوليه اعلام مي‌شود و در صورت تكميل اين سهميه با درخواست شهرداري براي افزايش سهميه ، خدمات آموزشي و غيره  نيز انجام مي‌گيرد .
کريمي افزود : اين طرح در تبريز ، تمام شهروندان بين 12 تا 75 سال با هر سطح سواد را شامل مي‌شود و اين جمعيت مي‌توانند پس از مراجعه به بانك‌هاي عامل و ارائه مشخصات فردي به اپراتور با ثبت نام و دريافت كارت الكترونيكي در فضاي مجازي اينترنت به صورت رايگان ، مباني و مواد درسي دوره‌هاي الكترونيكي را در طول 6 تا 36 ماه آموزش ببينند.
دكتر چناقلو رييس دانشگاه صنعتي سهند تبريز گفت : ارائه آموزش‌هاي نوين الكترونيكي و فني جزو ضروريات جامعه توسعه يافته محسوب مي‌شود و دانشگاه صنعتي سهند تبريز با راه‌اندازي رشته‌هاي مجازي و الکترونيك و جذب دانشجويان غيرحضوري ، قدم‌هاي بزرگي براي استقرار دولت الكترونيك در منطقه بوجود آورده است .
دكتر چناقلو گفت : با انعقاد قرارداد فيمابين دانشگاه صنعتي سهند و شهرداري تبريز ، انجام مطالعات پژوهشي و فناوري در زمينه توسعه دانش فني و انتقال فناوري‌هاي موردنياز شهرداري ، ارائه خدمات علمي ، نظارتي و مشاوره‌اي ، توسعه و بومي‌سازي فناوري‌هاي مورد نياز شهرداري تبريز آغاز شده و اين امر به تداوم آموزش‌هاي شهروند الكترونيك در كلانشهر تبريز كمك شاياني خواهد كرد .
مهندس غضنفري استاد برگزيده تجارت الكترونيك كشور مي گويد : لزوم توسعه آموزش هاي الكترونيك و بكارگيري فناوري ‌هاي نوين ارتباطي در كليه امور روزمره ، امروزه به عنوان يك اصل برگشت‌ناپذير در روند توسعه كشورهاي پيشرفته نقش بسزايي داشته طوريكه رشد تجارت الكترونيك در كشورهايي مثل هلند و آمريكا ، سالانه 1500 درصد است كه اين رقم در ايران و در خوشبينانه‌ترين احتمال ، حدود 190 درصد است .
وي گفت : سرمايه‌ گذاري و ارائه آموزش‌هاي نوين الكترونيكي در 5 شهر تهران ، تبريز ، شيراز ، اصفهان و مشهد نهادينه شده و آذربايجان شرقي در ارائه آموزش‌هاي سواد ديجيتالي ، تجارت الكترونيك و دولت الكترونيك از وضعيت خوبي برخوردار است .
مهندس غضنفري افزود : ارسال نامه‌هاي الكترونيك ،انجام امور اداري ، بانكي و آموزشي ، مشاهده انواع مختلف فيلم‌هاي سينمايي و نوارهاي ويديويي ، دسترسي به تازه‌هاي پژوهشي و بردن كاربران به دنياي مجازي مثل تفرج مجازي در موزه‌ها و گردشگاههاي مهم در اقصي نقاط جهان و هزاران كار ديگر مردم را علاقمند به يادگيري سواد ديجيتالي كرده است .
مهندس غضنفري كه مديريت بزرگترين مركز خصوصي IT شمالغرب كشور را نيز عهده‌دار است افزود : استفاده از IT و فناوري‌هاي نوين ضمن كاهش هزينه‌ها ، افزايش درآمدها ، به از بين بردن فساد اداري ، رانت و پولشويي نيز بسيار كمك كرده است و شما اگر به واريز سهميه سوخت ميليونها وسيله نقليه سبك و سنگين در كشور نگاه كنيد كه در آخرين دقيقه  آخرين روز هر ماه همزمان به كارت سوخت دارندگان خودرو واريز مي‌شود ، به عظمت و اهميت استفاده از فناوري‌هاي نوين پي خواهيد برد .
وي گفت : بايد سياست‌هاي ملي و محلي براي عمومي كردن آموزش‌هاي الكترونيك در سراسر كشور برنامه‌ريزي شود و وقتي مردم ، لذت و تاثير و فايده استفاده از سواد ديجيتالي را بچشند مطمئن باشيد اقبال بكارگيري شيوه‌هاي نوين الكترونيكي در مردم بالا خواهد رفت .
اين مدرس دانشگاه ،سرعت پايين اينترنت در ايران را نيز از علل بي‌حوصلگي مردم و روي‌گرداني آنان از كار با اين شبكه عنكبوتي جهاني اعلام كرد و گفت : اگر سرعت اينترنت بالا و قيمت خدمات اينترنتي پايين باشد ، رغبت و انگيزه عمومي بالا خواهد رفت .
حميدرضا نصيري که در بورس تبريز سرمايه گذاري کرده است درباره رضايتمندي از تجارت الکترونيک گفت:در خريد و فروش سهام با استفاده از اينترنت برخي معاملات همزمان صورت مي گيرد ، در حالي که سال هاي قبل براي خريد و فروش سهام مجبور بوديم که به تالار بورس تهران برويم .
وي افزود : در تجارت الکترونيک  رد و بدل شدن پول نقد حذف شده و ما با استفاده از تجارت الکترونيک و وصل شدن به رمزهاي بانکي همزمان با خريد سهام وجه آن را نيز به صورت الکترونيکي واريز مي کنيم که اين کار بسيار مطمئن و مقرون به صرفه است.
مهندس مهناز فرج‌ پور كه در طراحي نرم‌افزارهاي پرداخت پول الكترونيكي فعاليت مي‌كند نيز به خبرنگار ما گفت : امروزه در تبريز ، مردم از پرداخت الكترونيكي پول در فروشگاهها ، بيمارستانها ، ادارات و بانك‌ها بسيار استقبال مي‌كنند و مشتاق به پرداخت الكترونيكي حتي كرايه تاكسي هستند .
فرج پور به ديگر مزاياي تجارت الکترونيکي اشاره كرد و گفت : در تجارت سنتي ،  تجارت بصورت چهره به چهره و مبادلات پول از طريق شبکه بانکي و يا بصورت نقدي است اما در تجارت الکترونيک همه فرآيندهاي تجاري از طريق بستر اينترنت صورت مي گيرد.
وي بستر مناسب و قدرتمند تبادل اطلاعات ،حذف واسطه ها در بازار ، بالا رفتن قدرت خريد ، پيدايش بازارهاي بيشتر براي توليد کنندگان و فروشندگان ، سفارشي بودن محصولات ، خدمات پشتيباني بهتر و  ورود شرکت هاي جديد و نوپا به عرصه رقابت را از مهم ترين مزاياي تجارت الکترونيک نام برد.
مهندس علي موسوي دبير نظام صنفي رايانه‌اي آذربايجان شرقي نيز مي گويد : ورود فناوري‌هاي جديد ارتباطي و ديجيتال به كشور ادامه دارد و با توجه به بسط و توسعه اين تكنولوژي‌ها ، لزوم آموزش بيش از پيش عموم مردم با اين فناوري‌ها ضروري است و ما بايد علاوه بر حوزه‌هاي دانشگاهي ،اين فناوري‌ها را به بطن جامعه و ميان مردم ببريم و انصافا شكل‌گيري نظام صنفي رايانه‌اي در آذربايجان شرقي در راستاي عمومي كردن ارائه خدمات نوين آموزش الكترونيكي صورت مي‌گيرد .
وي گفت : در حال حاضر 436 شركت رايانه‌اي ،فروشگاهي ،مشاوره‌اي عضو سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان قرار گرفته‌اند و ارائه خدمات و ساماندهي و رونق بازار كسب و كار بر مبناي رعايت حقوق اجتماعي و احترام به حقوق مصرف كننده و تعامل با بخش‌هاي دولتي و خصوصي از اهداف شكل‌گيري نظام صنفي رايانه‌اي در استان آذربايجان شرقي بوده است .
وي گفت : 9 كميسيون تخصصي از جمله آموزش و پژوهش ، نرم‌افزار ، امنيت فناوري تبادل اطلاعات و پرداخت الكترونيكي ، شبكه و ارتباطات اينترنت و انتقال داده‌ها در نظام صنفي رايانه‌اي استان شكل گرفته است و علاوه بر آن ، كميته‌اي نيز براي اجرايي شدن سياست‌هاي ابلاغي اصل 44 و عملي كردن آن در حوزه IT و فناوري‌هاي ديجيتال در استان شكل گرفته است .
وي گفت : توان تخصصي ، اجرايي و آموزشي نظام صنفي رايانه‌اي استان موجب اجراي ساماندهي بازار فناوري اطلاعات در آذربايجان شرقي است و اين استان به عنوان نمونه براي پياده‌سازي ساماندهي بازار فناوري اطلاعات شمالغرب شده است .
دكتر عيسي‌زاده عضو گروه كامپيوتر دانشگاه تبريز نيز گفت : آموزش رايانه بايد از سطوح مقاطع تحصيلي ابتدايي تا دانشگاه بصورت مدون آغاز ‌شود  و در حال حاضر ، اينترنت و شكل‌گيري جامعه اطلاعاتي موجب نوآوري در سرعت انتقال پيام‌ها شده است و در واقع امروز بدون جريان اطلاعات مي‌توان به سادگي تصور كرد كه اموري مانند كسب و كار ، آموزش و پرورش ،تفريحات ، مسافرت ، ارتباطات ، امور محلي ، ملي و بين‌المللي هم در معرض آسيب و انهدام قرار مي‌گيرند ، لذا تقويت زيرساخت‌هاي فناوري‌هاي جديد ارتباطي يك وظيفه ملي است و در اين راستا ، نقش مراكز آموزشي بويژه دانشگاهها مي‌تواند تعيين كننده باشد .
در بيشتر مراكز آموزش عالي دولتي شمالغرب كشور ، رشته علوم كامپيوتر راه‌اندازي شده است و در دانشگاه تبريز نيز ، هم گروه علوم كامپيوتر در دانشكده رياضي داير شده و هم در دانشكده برق و كامپيوتر ، برخي رشته‌هاي علوم كامپيوتر ، دانشجو پذيرفته‌اند ، توسعه رشته‌هاي آكادميك علوم كامپيوتر و بكارگيري دانش‌آموختگان اين رشته‌ها در سطوح مدارس و مراكز آموزش خصوصي مي‌تواند به روند رو به رشد و شتابان استفاده از فناوري‌هاي روز ، كمك شاياني نمايد .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
شهروند اصفهانی
۱۹:۰۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۱
دوست عزیز تبریزی لطفا فراموش نکن که با یه گل بهار نمیشه، تا جایی که من می دونم تبریز فقط یک شرکت فعال تجارت الکترونیکی که همون شرکت تسهیل گستر باشه رو داره ولی در اصفهان فعالهای این حوزه خیلی بیشتر هستند