سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف فست فودها؛ خوش مزه هاي بي رحم، سرطانزاست

وجود سوسيس و کالباس در پيتزاها با دارا بودن ترکيبات نيتريت و نيترات و به دليل واکنش و ترکيب احتمالي نيتريت با آمين‌ها، سرطانزاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، يوسف نقيايي به مناسبت هفته بسيج ملي تغذيه صحيح ضمن اشاره به مصرف بي رويه غذاهاي آماده و فست فود ها و تاثير آن بر روند چاقي و اضافه وزن، اظهارداشت: "فست‌ فود (Fast Food)" يا غذاي حاضري انواع ساندويچ، همبرگر، چيزبرگر و ديگر انواع برگرها، ماهي و ميگوي سوخاري، هات‌داگ، فيله ي ‌استيك گوشت يا مرغ، سيب‌زميني سرخ‌ كرده، مرغ سوخاري، ناگت مرغ، تاكو (نوعي غذاي مكزيكي)، انواع پيتزا و انواع سالاد در فهرست‌ غذاي رستوران‌هاي فست‌ فود به چشم مي ‌خورد را شامل مي شود.
اين کارشناس تغذيه افزود: جوانان و نوجواناني كه در يكي از وعده هاي غذايي روزانه خود فست فود مي خورند، نسبت به ساير همسالان خود كالري، نمك و چربي بيشتر و ويتامين و مواد معدني كمتري دريافت مي كنند.
وي تصريح کرد: نتايج يك مطالعه 15 ساله روي جواناني كه پا به سن گذاشته اند، نشان داد آنهايي كه در جواني فست فودها را به عنوان يكي از وعده هاي غذايي خود قرار داده بودند، چاق تر از ديگران هستند.
وي ضمن اشاره به معايب و عوارض مصرف طولاني مدت فست فودها خاطرنشان ساخت: بيشتر غذاهاي حاضر در منوي اين رستوران‌ها از نظر محتواي كالري، چربي، قند و نمك بسيار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتي است به عبارت ديگر، اكثر اين غذاها براي سلامت انسان مضر است، و شانس ابتلاء به چاقي، ديابت و حمله قلبي را به شدت افزايش مي ‌دهد.
نقيايي ادامه داد: بيشتر غذاهايي كه در اين رستوران‌ها عرضه مي ‌شود، به شكل سرخ ‌شده است و بدتر از آن، اينكه براي سرخ ‌كردن اين غذاها از روغن‌هاي نباتي جامد استفاده مي ‌كنند. اسيدهاي چرب اشباع و ايزومرهاي ترانس در اين روغن‌ها بالاست که به آن چربي قاتل گفته مي شود چرا که در ديواره سرخرگ ها رسوب کرده و آنها را مسدود مي کند که خود عاملي براي بيماري هاي قلب و عروق ، سکته هاي قلبي و مغزي است.
وي با بيان اين مطلب که وعده‌هاي غذايي فست‌ فود از نظر اندازه مي ‌تواند بسيار بزرگ ‌تر از يك وعده ي غذاي خانگي باشد، افزود: به علاوه، انرژي موجود در اين فست فودها بسيار بيشتر از يك وعده غذاي خانگي در همان حجم است و نوع تبليغات و بازاريابي آنها فريبنده است و كودكان را دچار عادات غذايي ناسالم مي ‌كند.
نقيايي متذکرشد: استفاده ي زياد از طعم‌ دهنده‌ها، روغن‌هاي اشباع، مواد قندي و نمك، طعم خوشمزه‌اي به اين نوع غذاها مي ‌دهد و ذائقه ي بچه‌ها و حتي بزرگسالان را گمراه مي كند و آنها را به سمت مصرف هر چه بيشتر سوق مي ‌دهد.
وي همچنين افزود: مصرف گسترده ي فست ‌فود سبب مي ‌شود، ميزها و سفره‌هاي غذا در خانواده‌ها به فراموشي سپرده شود و فرصت دور هم جمع‌‌ شدن از خانواده‌ها گرفته ‌شود.
اين کارشناس اضافه کرد: در بسياري از رستوران‌هاي فست فود با توجه به ازدحام مشتري و تعدد سفارش‌ها، نظافت به شكل تمام و كمال رعايت نمي ‌شود.
وي با بيان اينکه در فست فود ها از سبزيجات به شکل صحيح استفاده نمي شود، عنوان داشت: چنانچه سبزيجات (مانند سيب زميني) سرخ شود نه تنها ارزش غذايي آن کاهش مي يابد بلکه ميزان دريافت کالري نيز افزايش مي يابد . درموارد استفاده از سبزيجات خام کنار فست فودها اگر رعايت اصول سالم سازي انجام نشود خود عامل انتقال بيماري ها ي ميکروبي و انگلي خواهد بود./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.