سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سال آینده و با بهره برداری از یک طرح در پالایشگاه بندرعباس؛

ظرفیت تولید بنزین کشور 6 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد

ظرفیت تولید بنزین کشور با بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس در سال آینده حدود 6 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش

سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران

و به نقل از شانا؛ احمد فرزانه مجری طرح تکمیل و توسعه ظرفیت پالایشگاه بندرعباس ضمن اعلام این خبر افزود: اولین واحد طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس به عنوان سودآورترین پروژه پالایشگاهی کشور دی ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: واحدهای یوتیلیتی (آب، برق، بخار) و ایزومریزاسیون از جمله واحدهایی هستند که در مرحله اول در این پروژه به بهره بهره داری می رسند.

وي افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح تا پایان بهمن ماه امسال 64.5 درصد است که این میزان پیشرفت به تفکیک در بخش مهندسی اصولی 100 درصد، مهندسی تفصیلی و خرید 87.6 درصد، تدارکات و تامین مصالح و مواد 73.4 درصد و در بخش ساختمان و نصب 44.4 درصد است.

مجری طرح تصریح کرد: طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس مشتمل بر 9 واحد اصلی است که واحدهای تصفیه هیدورژنی نفتا با ظرفیت روزانه 25 هزار بشکه، واحد بنزین سازی (اکتانایزر) با ظرفیت 25 هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سبک با ظرفیت 19 هزار و 700 بشکه، واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک با ظرفیت 20 هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز با ظرفیت 50 هزار بشکه و واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت 120 تن در روز از واحدهای مهم و تحت لیسانس این طرح هستند.

وی تاکید کرد: با اجرا و تکمیل طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس، روزانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین معمولی (واحد ایزومریزاسیون)، 3 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین سوپر (واحد اکتانایزر)، 7 میلیون و 800 هزار لیتر نفت گاز مرغوب، 250 تن گوگرد دانه ای و 33 هزار و 600 لیتر گاز مایع به ظرفیت تولید روزانه این پالایشگاه افزوده خواهد شد.

فرزانه افزود: با اجرای این طرح در مجموع روزانه حدود 6 میلیون لیتر بنزین و 7.8 میلیون لیتر نفت گاز مطابق با استانداردهای اروپایی یورو 4 به تولیدات پالایشگاهی کشور افزوده خواهد شد.

وی با تاکید بر بازگشت سرمایه مطلوب این طرح میزان سرمایه گذاری موردنیاز آن در بخش ریالی را سه میلیارد و 771 میلیون ریال و در بخش ارزی 325 میلیون یورو عنوان کرد و گفت: بهره برداری از این پروژه پس از اعمال تمام کسورات سالیانه 250 میلیون دلار (معادل بیش از 20 میلیون دلار در ماه) سود خالص برای کشور به همراه خواهد داشت.

مجری طرح تکمیل و توسعه ظرفیت پالایشگاه بندرعباس در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره احجام پروژه تصریح کرد: کل حجم بتن ریزی این طرح بیش از 96 هزار مترمکعب، اسکلت فلزی 4 هزار تن، تجهیزات ثابت 19 هزار تن، تجهیزات دوار 4 هزار تن، عایق بندی 100 هزار تن، لوله کشی روزمینی 620 هزار اینچ قطر، لوله کشی زیرزمینی 120 هزار اینچ قطر، کابل اندازی برق و ابزار دقیق یک هزار و 500 کیلومتر و رنگ و سندبلاست (زنگ زدایی فلز) یک میلیون و 300 هزار مترمربع خواهد بود.

براساس اين گزارش؛ طرح تکمیل و توسعه ظرفیت در پالایشگاه بندرعباس در قالب چهار پروژه رفع تنگناهای افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس، افزایش تولید بنزین، توسعه سیستم واردات ـ صادرات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس و ساخت اسکله‌های جدید نفتی در بندرعباس در حال اجراست.

ظرفیت این پالایشگاه تا پایان تیر 87، روزانه 230 هزار بشکه بود که با اجرای پروژه رفع تنگناهای افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس در سال 87، ظرفیت آن با حدود 90 هزار بشکه افزایش، به 320 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

همچنین با توجه به این که در آینده خوراک پالایشگاه بندرعباس به وسیله خط لوله قشم- بندرعباس تامین خواهد شد و صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی از 50 به 78 هزار متر مکعب افزایش می‌یابد، ضروری است تاسیسات موجود صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی بندر‌عباس در اسکله‌های شهید رجایی و فولاد، بازوهای بارگیری، خطوط لوله انتقال فرآورده به کشتی، مخازن، پمپ‌ها و سیستم‌های اندازه‌گیری توسعه یابد./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.