سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گازپروم:

انگلیس می‌تواند به پروژه گازی نورد استریم بپیوندد

بنابر اعلام شرکت گازپروم، این شرکت در مراحل اولیه مذاکره با انگلیس برای مشارکت آن در خط لوله گازی نورد استریم است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری رویترز از مسکو؛ شرکت گازپروم روسیه روز گذشته (16 اسفند) اعلام کرد: این شرکت در حال گفت‌وگو برای مرتبط کردن شبکه گاز انگلیس با خط لوله گازی نورد استریم است تا شاید این کشور بتواند کمبود عرضه داخلی گاز خود را به دلیل افت ذخایر دریای شمال جبران کند.

یک سخنگوی شرکت گازپروم با بیان این که گفت‌وگوها در این باره در حال انجام است، گفت: نمی توانم جزئیات بیشتری ارائه ندهم، زیرا این گفت‌وگوها در مراحل اولیه‌ است.

شرکت گازپروم ماه نوامبر سال 2011 فاز نخست خط لوله گازی نورد استریم که گاز روسیه را از بستر دریای بالتیک به آلمان ترانزیت می کند، افتتاح کرد.

شرکت گازپروم پس از بی نتیجه بودن گفت‌وگوها با اوکراین برای در اختیار گرفتن بخشی از سهام شبکه ترانزیت گاز این کشور، طرح توسعه بیشتر خط لوله گازی نورد استریم به منظور کاهش ترانزیت گاز از مسیر اوکراین به کمترین سطوح را پیشنهاد داده است.

ساخت یک خط لوله مستقیم بین خطوط لوله انگلیس و خط لوله گازی نورد استریم احتمال دارد به سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر جدیدی نیاز داشته باشد، اما حضور در بازار گاز انگلیس از مدت‌ها پیش یکی از اهداف شرکت گازپروم بوده است.

الکساندر مدودوف، رئیس بخش صادرات گاز شرکت گازپروم ماه فوریه گذشته گفته بود: این شرکت امیدوار است سهم خود در بازار گاز انگلیس را از 5 درصد کنونی به 10 درصد تا سال 2015 افزایش دهد.

شرکت گازپروم درباره تبدیل شدن به هاب گازی اروپا تردید دارد، اما انگلیس از این امر مستثنی است و مدیران بخش صادرات گازپروم،از بازار گاز انگلیس به عنوان بهترین الگو در اروپا یاد می‌کنند.

روسیه و انگلیس به توسعه روابط انرژی با یکدیگر علاقه دارند و از توسعه تجارت انرژی، منافع یکسانی را برای خود پیش بینی می کنند.

علاقه‌مندی شرکت گازپروم برای خرید بخشی از سهام شرکت انرژی سنتریکا انگلیس در دولت پیشین این کشور با مخالفت رو به رو بود، اما این شرکت ضمانت‌هایی دریافت کرده است که حضور آن در بازار انگلیس با موانع و مشکلات سیاسی رو به رو نخواهد بود.

ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در روز یکشنبه گذشته (14 اسفند) به کاخ کرملین بازمی‌گردد، گفته بود: گفت وگو برای مشارکت انگلیس در خط لوله نورد استریم در حال انجام است.

وزارت انرژی انگلیس نیز اعلام کرد می‌داند که روسیه به افزایش صادرات گاز به انگلیس علاقه دارد.

سخنگوی اداره انرژی و تغییرات اقلیمی انگلیس گفت: هرگونه قرارداد عرضه گاز روسیه به انگلیس تابع و موافق با قوانین نظارتی مربوط به آن خواهد بود.

خط لوله گازی نورد استریم از دو خط لوله موازی تشکیل شده است که هر یک از آنها حدود یک هزار و 220 کیلومتر طول و ظرفیت انتقال سالانه حدود 27 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز را دارد.

ظرفیت انتقال گاز این خط لوله تا اواخر سال آینده با دو برابر افزایش به 55 میلیارد مترمکعب می رسد./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.