سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطالعه در بيماران فلج مغزي و ام-اس و بيماري هاي قلبي، كبدي:

در پژوهشگاه رويان در حال گسترش است

مدير مركز سلول درماني پژوهشگاه رويان گفت: مطالعه و تحقيق در خصوص بيماران ام-اس و بيماراني كه دچار فلج مغزي شده اند، به فاز باليني راه يافته است.

دكتر ناصر اقدمي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اينكه سلول درماني با هدف ترميم اعضاي دچار تخريب صورت مي گيرد افزود: اين علم در ساليان اخير، جايگاهي مناسب در بحث درمان بيماري ها دارد.

وي ادامه داد: هم اكنون، آخرين يافته ها در داخل كشور به منظور استفاده از سلول هاي بنيادي در بيماريهاي مغز و اعصاب در همايش كاربرد سلول هاي بنيادي در بيماري هاي مغز و اعصاب در تاريخ هشتم دي ماه، به محققان ارايه شد تا با ارايه راهكارهاي مناسب، در راه توسعه روزافزون اين علم گام برداريم.

مدير مركز سلول درماني پژوهشگاه رويان با اشاره به اينكه روندي خاصي در اين حوزه طي مي شود گفت: در حال حاضر تلاش داريم مباحث توليد شده در علوم پايه را به تدريج به علوم باليني منتقل سازيم.

وي تصريح كرد: در پژوهشگاه رويان مباحث علوم باليني در بيماري هاي مغز و اعصاب با روندي روبه رو رشد و شتابي بيش از پيش در حال تحقيق و توسعه است.

دكتر اقدمي يادآور شد: در سال جاري 2 مطالعه در بيماران ام-اس و بيماراني كه دچار فلج مغزي شده اند در پژوهشگاه رويان وارد فاز باليني شده است.

مدير مركز سلول درماني پژوهشگاه رويان افزود: حدود 3 سال به طول انجاميد تا مطالعه در زمينه اين دو بيماري به فاز باليني راه يافت و تحقيقات لازم به منظور اثبات سلامت و كارآيي لازم در اين زمينه به انجام رسيد.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه رويان اظهارداشت:در زمينه استخوان و غضروف نيز همچون گذشته مطالعات در حال گسترش است.

وي گفت: در مبحث بيماري هاي كبد و قلب نيز بيماري هاي جديد را در بحث سلول درماني وارد كرده ايم.

*كنترل كيفي در فناوري سلول بنيادي

دكتر اقدمي در خصوص كيفي و فناوري سلول هاي بنيادي افزود: در توليد محصولات دارويي، دو بخش آزمايشگاهي و مطالعات باليني وجود دارد كه پس از آن وارد بخش صنعتي سازي محصولات مي شديم.

وي اظهارداشت: به منظور بهبود محصولات ،نيازمند سيستمي به طوركامل صنعتي هستيم كه اين امر مستلزم وجود تجهيزات لازم براي كنترل كيفي و توليد محصولات با كيفيت بالا است.

*در صورت نبود توجه جدي به لزوم همگامي سلول درماني با مطالعات باليني، سلول درماني در كشور با شكست مواجه مي شود

مدير مركز سلول درماني پژوهشگاه رويان با تاكيد بر پيچيده بودن بحث كنترل كيفي در مبحث سلول درماني گفت: با توجه به پيچيده بودن محولات توليدي سلول درماني، بايد با توجه جدي به اين بحث همگام با مطالعات باليني در پژوهشگاه رويان و كل كشور، بحث سلول درماني ايفاي نقش كند.

دكتر اقدمي خاطر نشان كرد: در صورت نبود توجه جدي به لزوم همگامي بحث سلول درماني با مطالعات باليني، عمده سلول درماني با شكست مواجه خواهد شد./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.