سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر دادگستری :

مانع حقوقی برای تبادل زندانیان ایران و ترکیه وجود ندارد

وزیر دادگستری با بیان اینکه روابط دوستانه بین ایران و ترکیه سابقه دیرینه ای دارد گفت : مانع حقوقی برای تبادل زندانیان دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه وجود ندارد.


به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ مرتضی بختیاری در دیدار با ' سعد الله ارگین ' وزیر دادگستری کشور ترکیه که در محل وزارت دادگستری برگزار شد، افزود: در چند سال اخیر ارتباطات فرهنگی ، سیاسی و مبادلات تجاری صورت گرفته میان کشورهای ایران و ترکیه رو به افزایش بوده است .

وی با تاکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ترکیه همواره همراه ما بوده است ، اظهار داشت : مواضع مستقل دولت ترکیه برای ایران قابل تقدیر است .

بختیاری در ادامه به حجم مبادلات تجاری صورت گرفته میان کشورهای ایران و ترکیه در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: حجم مبادلات تجاری میان این کشورها در سال 2011 میلادی به بیش از 12 میلیارد دلار رسید که طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته حجم این مبادلات تا سال 2015به رقمی در حدود 30 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت .

وی ، روابط پارلمانی و دانشگاهی میان ایران و ترکیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت : حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در کشور ترکیه و مذاکرات پارلمانی میان دو طرف از جمله نشانه های ارتقای سطح روابط پارلمانی این کشورها است .

بختیاری اظهار داشت : به عنوان عضوی از هیات دولت جمهوری اسلامی ایران موضع مستقل ترکیه در قبال بحث انرژی هسته ای ایران را تقدیر می کنم ، زیرا حمایت قانونی ترکیه از انرژی هسته ای ایران اثرات خوبی در داخل کشور داشته و این از ثمرات پیروزی حزب عدالت و توسعه در کشور ترکیه است .

وی با بیان اینکه مواضع اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره مساله فلسطین شفاف و روشن است ، گفت : نباید اجازه داد کشورهایی مانند آمریکا که از اسراییل حمایت کامل دارند از مسایل داخلی سوریه بهره برداری سیاسی کنند.

به گفته وی ، اگر اشکالاتی در مسایل داخلی کشور ها وجود داشته باشد می توان از طریق گفت و گو حل کرد.

بختیاری درباره توافق نامه های قضایی امضا شده میان کشورهای ایران و ترکیه اظهار داشت : در موافقت نامه ای که قبل از پیروزی انقلاب به امضا رسیده بود ، برخی موازین اسلامی در آن رعایت نشده بود که خوشبختانه توافق نامه امضا شده در سال 88در موارد مشخصی مانند استرداد مجرمان و مسایل جزایی و حقوقی به موفقیت خوبی دست یافت .

وزیر دادگستری ، تعداد زندانیان ایرانی تبعه کشور ترکیه را 450 نفر و تعداد زندانیان ترکیه ای تبعه ایران را 46 نفر اعلام کرد.

بختیاری اظهار امیدواری کرد با کمک وزیر دادگستری ترکیه طی روزهای آینده به جمع بندی خوبی در مورد استرداد مجرمان و انتقال محکومان میان دو کشور دست یابند.

در ادامه این دیدار وزیر دادگستری ترکیه گفت: به منظور اجرای مفاد تفاهم نامه امضا شده میان ایران و ترکیه قرار است کمیسیون مشترکی تشکیل تا اجرای مفاد تفاهم نامه یاد شده هر چه سریعتر عملی شود.

ارگین اظهار امیدواری کرد کشورهای ثالث مانع حل مشکلات جزیی میان ایران و ترکیه نشوند.

وزیر دادگستری ترکیه امروز با رئیس قوه قضاییه ایران دیدار خواهد داشت .

/ع2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.