سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت مراقبت در مصرف خون، گرانبهاترین محصول رایگان

مراقبت از خون و فراورده های آن اهمیت به سزایی دارد و چون خون رایگان به دست می آید باید در مصرف آن بسیار دقت و احتیاط شود، اما متاسفانه در مصرف آن صرفه جویی رعایت نمی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون دکتر امیری زاده سرپرست معاونت آموزشی و پژوهشی موسسه آموزش عالی طب انتقال خون ضمن اعلام این مطلب افزود: هر دارو و فراورده ای که مورد استفاده قرار می گیرد معایب، مزایا و تداخلاتی دارد که اگر شرایط مصرف و عوارض بعدی آن کنترل نشود عواقب بسیاری می تواند داشته باشد. بنا بر این ما با در نظر گرفتن بالاترین استانداردها، فرآورده را تهیه می کنیم و برای مصرف به بیمارستان فرستاده می شود.

وی ادامه داد: بسیار مهم است که پرسنل بیمارستانی که با حمل و نقل، نگهداری، تزریق و کنترل عوارض خون سر و کار دارند تحت آموزش قرار گیرند و موارد تجویز و مصرف خون و فراورده های تزریقی آن را بدانند.بعد از تزریق خون، بیمار باید تحت مراقبت قرار گیرد و عوارض انتقال خون و فرآورده خونی در وی ثبت و ضبط و دلایل بروز عوارض نیز مشخص شود. اگر این ثبت و درج ها از نظر آماری تنظیم و مورد بررسی قرار گیرد می توانیم بر مبنای آن استنتاج و سپس برنامه ریزی کنیم.

وی اعلام کرد: به منظور کنترل این عوارض و مراقبت در تجویز، نحوه مصرف، انتقال، تزریق و دریافت خون، طرح هموویژیلانس به زودی در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.

دکتر امیری زاده افزود: به همین منظور بهمن ماه سال جاری، سمینار کشوری با حضور نمایندگانی از تمام واحدهای درمانی و بیمارستانی برگزار خواهد شد که طی آن متخصصان انتقال خون به پزشکان، پرستاران و خدمه ای که خون را حمل می کنند در زمینه مصرف خون و فرآورده از هنگام خروج از بانک خون تا هنگام مصرف، آموزش های لازم را منتقل کنند به نحوی که مصرف خون به طورکامل  حساب شده، تحت مراقبت، دقت و در نظر گرفتن ضوابط باشد. در ضمن به کادر بیمارستانی و مراکز درمانی آموزش دهند که عواقب و عوارض تزریق خون و فرآورده کنترل و ثبت شود، تا بتوانیم به این ترتیب گام بلندی در مصرف بهینه خون برداریم.

وی خاطر نشان کرد: سمینار هموویژیلانس که بهمن ماه برگزارمی شود جامع است و با تلاش معاونت آموزشی و پژوهشی مؤسسه آموزش عالی طب انتقال خون، از تمامی دست اندرکاران بخش سلامت و درمان که به نحوی با مصرف خون و فرآورده های آن سر و کار دارند دعوت شده تا با شرکت در این سمینار آموزش های لازم را ببینند. بر طبق سیاست های سازمان انتقال خون، صرف هر نوع هزینه ای در این راه، سرمایه گذاری به شمار می رود زیرا برای پیشگیری از اتلاف خون و کاهش عوارض انتقال آن، چنین آموزش هایی ضروری است و مانع صرف هزینه های گزافی در آینده خواهد شد./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.