سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدير كل سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي:

تيرماه ايران چك هاي 500 هزار ريالي وارد چرخه پولي مي شود

مدير كل سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي گفت:‌ ايران چك هاي 500 هزار ريالي جديد طي تير و مرداد سال 91 به جاي ايران چك هاي قديمي وارد چرخه پولي كشور مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران صنيعي در نشست خبري كه صبح امروز در بانك مركزي برگزار شد با بيان اينكه در سال 90 اسكناس هاي 50 هزار و 100 هزار ريالي در خط توليد بوده گفت: چاپ اسكناس در سال جاري 55 درصد رشد داشته كه بخشي از آن مربوط به اسكناسي بوده كه تامين كننده نياز جامعه بوده و در دستگاه هاي ATM قرار داده شده است.
مدير كل سازمان توليد اسكناس و  بانك مركزي افزود: طي سال جاري اسكناس 100 هزار ريالي توانست با جمع آوريمسكوك ايران چك 1 ميليون ريالي را كه نسبت به پيش نويسي مقرراتي داشته از چرخه خارج كند.
وي ادامه داد: اسكناس 50 هزار ريالي براي جايگزيني پول هاي فرسوده و تامين پول خرد چاپ شده است.
وي گفت: طي سال جاري ميزان توليد سكه هاي 1000، 2000، 5000 و 500 ريالي همانند سال گذشته بوده است.
صنيعي با بيان اينكه در سال 89 حدود 500 ميليون قطعه اسكناس فرسوده امحا شده خاطرنشان كرد: در سال جاري بيش از 1 ميليارد قطعه اسكناس جمع آوري شده كه اين روند در سال 91 نيز ادامه دارد تا بتوانيم تا حد زيادي وضعيت اسكناس هاي فرسوده را ساماندهي كنيم.
وي گفت:‌ طي تير يا مرداد ماه سال 91 ايران چك هاي جديد 500 هزار ريالي به جاي ايران چك هاي قبلي وارد چرخه پولي مي شود كه به صورت نوين و در اندازه اي كه براي رفرم و ساماندهي پول ملي اجرايي مي شود در نظر گرفته شده است.
وي استفاده از ايران چك جديد طي ماه هاي آتي و تا زمان اجرايي شدن رفرم پولي را بازخوردهاي آن دانست و افزود: ايران چك هاي جديد با سايز و اندازه جديد و كاركردهاي آن در سيستم بانكي و ATM مورد بررسي قرار مي گيرد تا در زمان رفرم پولي با مشكلي مواجه نشويم.
وي با بيان اينكه تمام مقررات و آئين نامه بحث رفرم پولي به تصويب رسيده گفت: مراحل اجرايي مربوط به توليد اسكناس و مسكوك پيشرفت خوبي داشته و طرح هاي متفاوتي براي اسكناس و سكه رفرم طراحي شده و در صورت مشخص شدن واحد پول ملي ظرف مدت قانوني اسكناس ها چاپ و سكه ها ضرب شده و با اسكناس و سكه هاي قبلي تعويض مي شود.
وي با بيان اينكه طي 3 سال گذشته واردات مسكوك خام بدون طرح و نقش از واردات حذف شده خاطرنشان كرد: در حال حاضر تكنولوژي توليد سكه در شركت هاي صنايع مس به وجود آمده و دانش چگونگي تهيه آلياژ مطابق با فلزات قيمتي جهان كه ارزش ذاتي آن از ارزش اسمي پايين تر باشد و همچنين انگيزه جمع آوري و ذوب نيز به وجود نيايد در كشور وجود دارد.
وي در خصوص توقف توليد سكه گرمي گفت: هر 4 قطعه سكه در طول سال توليد، به اداره نشر اسكناس جهت ذخيره تحويل داده مي شود و برنامه اي براي توقف توليد آن نداريم.
وي افزود: سكه گرمي از جمله طلاهاي رايج است و فعلا با همان بسته سال 89 توليد مي شود فقط احتمالا نوع بسته بندي آن در آينده ارتقاء يابد.
صنيعي با بيان اينكه در حال حاضر حدود 8 ميليارد اسكناس در دست مردم قرار دارد گفت: در حال حاضر سرانه اسكناس در حد 100 برگ ثابت مانده و مصكوك جامعه نيز در حد 40 قطعه حفظ شده است.
وي در خصوص قطع سكه هاي موجود در كشور و دليل تفاوت و تغيير سايزها بستگي به قيمت فلز دارد يعني وقتي قيمت نيكل و مس تغيير كند و آلياژ به سمت صعود قيمت ميل كند ارزش ذاتي و اسمي به هم نزديك شده و ارزش ذاتي بيشتر مي شود.
وي با بيان اينكه تغيير سايز تا حد 25 درصد و حتي 2 برابر در برخي سكه ها قابل اغماض است گفت: اگر قيمت مس، ‌نيكل و روي بالا برود تغييراتي نيز در سكه ها به وجود مي آيد.
وي در خصوص اجرايي شدن فاز دوم هدفمندي يارانه ها و نحوه چاپ اسكناس گفت: چاپ اسكناس خارج از مقوله دستوري است و مطابق آئين نامه و دستورالعمل به صورت ساليانه و براساس ميزان نياز مردم و همچنين ميزان امحاي اسكناس صورت مي گيرد.
وي تاكيد كرد: چاپ اسكناس ربطي به هدفمندي يارانه ها ندارد زيرا تعرفه نقدينگي هدفمندي از محل منابع جامعه مي باشد.
وي با بيان اينكه اسكناس منتخب در طرح رفرم پولي 500 ريالي بوده است افزود:‌ سايز ايران چك ها در بحث رفرم پولي 3 ميليمتر از طول و 1 ميليمتر از عرضه افزايش داشته است.
وي در ادامه زمان رفرم پولي را سال 93 اعلام كرد و گفت: ممكن است زمان اعلام شده تاخير نيز داشته باشد./ک
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.