سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايستادگي ايران حجاب را آزاد كرد

اساسنامه بانوان فيفا تير سال آينده تغيير مي كند

صد و بيست و ششمين نشست اتحاديه ي بورد بين المللي فوتبال كه بررسي مسئله ي حجاب بانوان در زمين فوتبال را در دستور كار خود داشت، برگزار شد و در پي آن قانون محدوديت پوشش حجاب در ميادين فوتبال، لغو و به فوتباليست هاي مسلمان اجازه ي حفظ حجابت در طول رقابت ها داده شد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاري روييترز، پيرينس علي بن آل حسين، عضو كميته ي اجرايي فدارسيون جهاني فوتبال (فيفا) گفت: مفتخرم كه اعلام كنم طرح پيشنهادي آزاد سازي پوشش حجاب در زمين فوتبال مورد موافقت جميع اعضاي بورد بين المللي فوتبال قرار گرفت.
گزارش ها حاكي از آن است كه در طول جلسه، پيرينس علي، نوعي حجاب طراحي شده در هلند را به اعضاي كميته معرفي كرده كه با قوانين هر دو طرف سازگار است.
البته تصميم نهايي در مورد اين موضوع تا ماه جولاي ميلادي كه آزمايش هاي لازم در مورد تاييد صلاحيت ورزشي اين نوع حجاب انجام گيرد و به نتيجه برسد به تعليق درآمد.
با اين حال همين موافقت اوليه شور و شوقي را در ميان ورزشكاران مسلمان به خصوص فوتباليست هاي كشور اسلامي‌مان ايجاد كرده است.
پيرينس علي در اين رابطه مي‌گويد: من مطمئنم زماني كه تصميم و موافقت نهايي اعلام شود ما چهره هاي شاد و خنداني را در سراسر دنيا مي‌بينيم كه به زمين‌ها برگشته و به ورزشي كه علاقه‌مندند در عرصه‌هاي بين‌المللي مي‌پردازند.
مشكلات بازيكنان مسلمان زماني آغاز شد كه در سال 2007 اعضاي فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) پوشش اسلامي حجاب را ممنوع اعلام كردند.
در پي اين قانون، سال پيش در طول دور دوم مسابقات انتخابي المپيك لندن، بازي تيم كشورمان در مقابل تيم ملي كشور اردن لغو شد چرا كه بازيكنان كشورمان حاضر به كنار گذاشتن پوشش اسلامي خود نشدند، اين در حالي بود كه ايران در دور اول اين مسابقات صدرنشين جدول خود بود اما با لغو ديدار مقابل اردن در دور دوم اين بازي‌ها و شكست 3 بر 1 ايران در پي اين حضور در المپيك لندن 2012 از بين رفت.
سازمان ملل متحد در روز پنج‌شنبه هفته گذشته اول ماه مارس ميلادي در تماسي با مقامات فيفا از آنها درخواست كرد كه ممنوعيت پوشش حجاب براي بازيكنان را ملغي اعلام كند.
نايب رئيس امور بانوان فدراسيون فوتبال در اين زمينه گفت: جلسه بورد بين‌المللي فوتبال و آزاد شدن حجاب بانوان با تلاش و ايستادگي ايران ميسر شد.
فريده شجاعي در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران،‌گفت: اتفاقي كه سال گذشته در مورد ممانعت در حضور ايران در ديدار مقابل اردن در مسابقات مقدماتي المپيك رخ داد باعث شد پي‌گيري‌هاي لازم انجام دهيم و دنيا متوجه اين قضيه باشد كه ايران از حق بانوان دفاع كرد و حقانيت آنها را ثابت كرد.
شجاعي افزود: مشكل اصلي فيفا در نشستي كه انجام داديم جز مغايرت با اساسنامه بحث كميته پزشكي بوده و مسئول كميته پزشكي معتفد بود كه حجاب شايد در بخش مسابقات خطر آفرين باشد و دليل اصلي مخالفت آنها اين مسئله بود.
وي ادامه داد: من با توجه به تخصصي كه در امور فيزيولوژي دارم نتوانستم در جلسات متعدد رئيس كميته پزشكي را قانع كنم و آنها اين مسئله را منوط به يك گزارش تحقيقي در ايران كردند كه خوشبختانه در اين جلسه بورد بين‌المللي فوتبال موضوع مطرح و به ثمر رسيد و از اين پس شركت بانوان در مسابقات با حجاب اسلامي ممانعت ندارد.
شجاعي در مورد برنامه آينده خود فدراسيون فوتبال گفت:‌من 4 سال پيش كه آمدم يك سفر راهبردي 8 ساله را ارائه دادم و باقيمانده برنامه‌هايم را در اين 4 سال به اتمام مي‌رسانم./ق
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.