سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانش نامه علي نصيريان؛

علي نصيريان با 55 سال سابقه درخشان

علي نصيريان پيشكسوت تئاتر، سينما و تلوزيون كشورمان با 55 سال سابقه در اين عرصه ها خالق نقش هايي بسياري ماندني و ارزشمند در تاريخ سينما و تئاتر است.

به گزارش

خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران

، علي نصيريان هنرمند پيشكسوت تئاتر سينما و تلويزيون كشورمان در سال 1313 در تهران متولد شد.

كودكي وي معاصر با واپسين سال هاي سلطنت رضا شاه و آغاز ورود به سينما به طور عام در ايران بود.

وي دوره تحصيلات ابتدايي و متوسط خود را در مدارس تهران گذراند و پس از اخذ ديپلم هنرپيشگي در سال 1335 در تهران به گذراندن دوره هاي تئاتر در كلاس هاي معتبر تئاتر پرداخت. وي پس از اين كه در زمينه درام نويسي تجربياتي را از سر گذراند در سال 1341 طي يك بررسي تحصيلي براي مطالعه و يادگيري تئاتر به امريكا رفت و پس از بازگشت به ايران به فعاليت هنري مشغول شد.

وي علاوه بر تحصيل در رشته هنرپيشگي در هنرستان در كلاس هاي آزاد و معتبر تعليم تئاتر به آموختن تئاتر و نيز نمايشنامه نويسي و تشكيل گروه هاي تئاتر پرداخت.

نصيريان در كلاس هاي آزاد معتبر تعليم تئاتر در محضر بزرگاني چون رفيع حالتي، اسماعيل مهرتاش، مطيع الدوله مجازي، حبيب يغمايي، حسن ره آ‌ورد، ابوالقاسم جنتي عطايي، استاد يوسفي، خان ملك ساساني، ناظر زاده كرماني، و سركيسيان هنرهاي زيادي آموخت از استاد وي در تئاتر سعدي حسين خيرخواه استاد بازيگري و حسين ناصحي استاد سلفژ بودند.

از هم دور‌ه اي ها و همكاران علي نصيريان مي‌توان به بهمن فرسي، جعفر والي، فهيمه راستكار، عباس جوانمرد، منوچهر انور و شاهين سركيسيان اشاره كرد.

علي نصيريان بين سال هاي 1336 تا 1337 به نمايشنامه نويسي و تشكيل گروه هاي نمايش مشغول بود. از سال 1336 نيز در اداره هنرهاي دراماتيك به فعاليت مشغول شد.

در خصوص مشاغل و قسمت هاي علي نصيريان بايد گفت كه وي از سال 1336 كارمند اداره هنرهاي دراماتيك شد كه سمت كارگرداني و بازيگري داشته است.

وي در سال 55 تا 57 رئيس اداره تئاتر بود و در سال 55 تا 56 عضو گروه نمايش و ادبيات نمايشي فرهنگستان هنر شد.

علي نصيريان در بازيگري بيشتر به نقش هاي تاريخي و مردمي علاقه دارد و اولين كسي است كه با تكيه بر ادبيات شفاهي از اشعار، تصنيف ها و سنت هاي عاميانه در نمايش هايش استفاده مي كند.

وي براساس شيوه هاي نمايش سنتي ايران كه خود شاهد آن بوده و با آشنايي با ساختار و عناصر تئاتر دنيا، به تاليف آثاري مي‌پردازند كه باني و بنيانگذار نمايشنامه نويسي ملي ايران مي شود.

علي نصيريان كسي است كه در تئاتر او را با كارهايي چون بلبل سرگشته، هالو و بسياري از كارهاي سينمايي سريال ها و تله تئاترهاي معروف مي شناسيم آثاري چون ستارخان، ناخدا خورشيد، سربداران، هزاردستان، از كارهاي به ياد ماندني اوست.

علي نصيريان در زمينه نمايشنامه نويسي، تجربه هاي بسياري دارد او با نگارش نمايشنامه بلبل سرگشته توانست در مسابقه نمايشنامه نويسي شركت كند و موفق به دريافت جايزه شود وي نمايشنامه هاي زيادي از جمله امير ارسلان ، بنگاه تئاتر ال، بازرس، آگهي ازدواج، پهلوان كچل، چوب به دست هاي وزيل، طلسم حرير، مرد ماهيگير استعمال دخانيات ممنوع، مردي كه مرده بود و خود نمي دانست، عروس باقرخان، بازي سياه، آي با كلاه اي بي كلاه، ‌بهترين باباي دنيا، بيگانه اي در ‌خانه و آنتيگون را به صحنه برد و يا در آن ها ايفاي نقش كرد.

او در فواصل سال هاي 39 تا 41 هم زمان با فعاليت تلوزيوني تعداد كثيري نمايش زنده را كه توسط گروه تئاتر اداره هنرهاي دراماتيك اجرا مي‌شد با كمك همكارانش به اجراي تلوبزيوني در آورد.

سربداران از نخستين سريال هاي او در اوايل دهه 60 به شمار مي‌آيد نقش متفاوت او در اين سريال به لحاظ جنس نقش ومنفي بودنش نسبت به تمام كارهاي سينمايي و نمايش ها از جايگاه ارزشمندي برخوردار بود. جدا از آثار اشاره شده بازي وي در فيلم بوي پيراهن يوسف بسيار ماندگار بود.

نصيريان پس از بازيس در فيلم ستارخان تا مدت ها حضور ثابت و مداومي در آثار تاريخي يا سمبوليك داشت يكي ديگر از اين آثار كه در اواخر دهه 60 ساخته شد گرگها بود كه نصيريان در آن ايفاگر نقش حكيم بود.

هزار دستان يادگاري از يك عمر بازيگري در تاريخ سينماي ايران است زنده ياد علي حاتمي نقش متناسب با قابليت هاي فيزيكي و توانايي هاي نصيريان برايش كنار گذاشت و او را در صدر نشانه جدا از اين آثار سينمايي علي نصيريان مي‌توان به برج مينو ،‌ مدرسه اي كه مي‌رفتيم، روز باشكوه، كميته مجازات، زنداني 707، آفتاب نشين ها، فصل خون، شعله هاي خشم، ديوانه اي از قفس پريد، پستچي سه بار در نمي‌زند و شاه خاموش و گاو اشاره كرد.

از بازي هاي نمايشي نصيريان نيز مي‌توان به نمايش هاي پدر، نوشته اگوست استريندبرگ و كارگرداني مهدي فروغ، كاپيتان قراگز، به كارگرداني داود رشيدي، سگي در خرمن جا نوشته نصرت الله نويدي و به كارگرداني عباس جوانمرد هفت شب با ميهمان ناخوانده به كارگرداني فرهاد آئيش و لونه شغال به نويسندگي و كارگرداني خودش اشاره كرد./ي2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.