سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشروح گفتگوي ويژه خبري شب گذشته؛

ايزدي: حضور مردم در انتخابات، قاطعيت ايران را بيمه كرد

يك كارشناس مسائل آمريكا گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات نهمين دوره مجلس، قاطعيت جمهوري اسلامي را در تمامي زمينه‌ها بيمه كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، فواد ايزدي استاد دانشگاه و كارشناس مسائل آمريكا در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با اشاره به مشاركت گسترده مردم در انتخابات دوازدهم اسفند و چه پيام‌هاي آن در معادلات منطقه‌اي و بين‌المللي گفت: غربي‌ها در ماه‌هاي اخير، فشارهاي اقتصادي و سياسي خود را نسبت به ايران افزايش دادند كه از جمله اين فشارها مي توان به تحريم بانك مركزي،  تحريم سوخت و روش‌هاي بدخواهانه متعددي كه آمريكا در قبال ايران در پيش گرفته است، اشاره كرد.

وي در ادامه با بيان اينكه دولت‌هاي غربي مدعي دوستي با مردم ايران هستند و در عمل، براي ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي تلاش مي‌كنند، افزود: دولتمردان غربي در چند ماه اخير و در جلسات خود اعلام كردند كه هدف اين تحريم ها مردم هستند و با قرار گرفتن دروضعيت بد اقتصادي از عملكرد گذشته خود يعني انتخاب نظام اسلامي و راي دادن به افرادي كه با زياده‌خواهي آمريكا و اسرائيل مقابله مي‌كنند،  پشيمان مي‌شوند.

ايزدي افزود: دولتمردان غرب اميد داشتند با افزايش اين فشارها به اهداف شوم خود دست يابند و مردم را از شركت در انتخابات و تعيين سرنوشت خود برحذر دارند.

در ادامه اين گفتگو، مهدي فضائلي كارشناس رسانه گفت: به فضل الهي مشاركت در انتخابات گسترده بود و مردم به لطف الهي سيلي محكمي به دشمنان زدند و اين نشانه پيوند مستحكم ميان رهبري معظم و مردم است كه باعث شناخت و اعتماد متقابل شده است.

ايزدي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تاثير انتخابات ايران بر تحولات منطقه در حالي كه قدرت استراتژيك اسرائيل و غرب در منطقه فرو ريخته چگونه است، گفت: طي يك سال گذشته شاهد سقوط دولت مبارك بوديم و شاهديم كه عربستان و رژيم صهيونيتسي نيز با مشكلات عميقي دست و پنجه نرم مي كنند به همين دليل اميد داشتند كه انتخابات مجلس نهم باعث تنش شده و اتفاقات سال 88 تكرار شود.

وي افزود: دشمنان مي خواستند با تكرار حوادث سال 88 به دو هدف خود يعني تضعيف انقلاب اسلامي و همچنين جلوگيري از الگو برداري كشورهاي منطقه كه به سمت استقلال و عزت حركت مي كنند دست يابند اما مشاركت مردم در انتخابات 12 اسفند تمامي معادلات را بر هم زد و درصد بالاي مشاركت حتي براي تحليل گران داخلي هم تعجب آور بوده و باعث خوشحالي دوست داران انقلاب شد.

ايزدي با اشاره به اينكه درصد مشاركت بالاي مردم در انتخابات 12 اسفند شوكي براي غرب بود و پوشش رسانه غرب در بحران عجيبي به سر مي‌برد، افزود: تحليل‌هايي كه تحليل‌گران غرب از مشاركت مردم ايران داشته‌اند هيچ گونه شباهتي به مسائل سياسي ايران نداشت و حضور مردم موقعيت جمهوري اسلامي را نه تنها در استقرار نظام بلكه در الگو بودن آن نيز در سطح منطقه بيمه كرد.

مهدي فضائلي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر بعد بين‌المللي مشاركت گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم گفت: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي بحث صدور انقلاب  واژه مهمي بود و دشمنان همواره از اين امر نگراني داشته و در كشورهايي كه احتمال سرايت انقلاب اسلامي مي‌رفت فضايي را ايجاد كرده و تمهيدات لازم را ديدند تا بيداري و آزادي‌خواهي در آن نفوذ نكند اما پتانسيل و نفوذ انقلاب آنقدر بالاست كه توانست تاثيرات زيادي از خودش را در جهان برجاي گذارد.

وي با بيان اينكه همراهي ووحدت مردم مهمترين مولفه استحكام انقلاب است، خاطر نشان كرد: همراهي مردم در ابتدا به عنوان يكي از اركان وجودي انقلاب اسلامي مطرح بود و همچنين مردم در تداوم اقتدار انقلاب نقش مهمي ايفا مي كنند و در صورتي كه دشمن احساس كند اين ركن دچار سستي شده و كانون الهام بخشي را با مشكل مواجه مي‌كند، براي دلسرد كردن مردم و جلوگيري از حضور آنان سرمايه گذاري مي كند چرا كه نظام تا زماني كه از پشتوانه مردم برخوردار باشد، مستحكم نيز خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه انتخابات يكي از مهمترين بسترهايي است كه مردم به صورت شفاف در آن اعلام حضور مي كنند، گفت: انتخابات ويژگي هاي خاصي دارد و شرايط نظام سلطه و منطقه به نحوي است كه در صورتي كه اين كانون الهام بخش بتواند وضعيت خود را به ميدان بياورد هم در منطقه مي تواند تاثير خوبي داشته باشد و الگو بودن خود را به رخ بكشد و هم نظام سلطه احساس مي كند اين كانون قوت گرفته و با مواجهه با آن دچار مشكل مي شود و به همين دليل سازمان دهي و سناريوهايي كه از چند ماه قبل مطرح شد يعني تحريم ها و تهديدهاي نظامي همه مترصد بودند تا پشتوانه مردمي در 12 اسفند به ميدان نيايد و دشمان بتوانند از اين امر بهره‌برداري كنند.

فضائلي با اشاره به اينكه حضور گسترده مردم معادلات دشمنان را بر هم ريخت و انقلاب مجددا عظمت و اقتدار خود را به ظهور رساند، افزود: آثار اين مشاركت را مي توانيم در مذاكرات هسته‌اي ببينيم چرا كه در دستاوردهاي هسته‌اي و اقتداري كه نظام با مشاركت گسترده مردم از خود نشان داد مذاكره كننده ايران را ياري كرد و هم اين مشاركت در تحولات منطقه تاثير گذاري خواهد بود.

وي افزود: در آينده نيز شاهد پيام‌هاي ديگر اين مشاركت گسترده خواهيم بود چه بسا ممكن است به دلي مشكلاتي كه براي غرب به وجود آمده است درباره تحريم ها و رفتار خود درباره ايران تجديد نظر كنند.

در ادامه ايزدي در پاسخ به سوالي مبني بر تاثير پذيري مشاركت مردم در گفتمان سالانه آيپك گفت: آيپك بزرگترين لابي صهيونيستي در آمريكاست كه رئيس جمهور، وزير خارجه و نيمي از نمايندگان آمريكا در آن شركت كرده و هدف اصلي آن اين است كه سياست‌مداران و دولتمردان به اسرائيل ارايه خدمت كنند و اين مانند گزارش سالانه‌اي است كه كارمند به رئيسش مي دهدچراكه برگزاري اين كنفرانس زماني است كه كانديداها براي انتخابات آماده مي شوند .

وي با بيان  اينكه لابي صهيونيستي به اين افراد گوشزد ميكند كه در صورتي كه منافع اسرائيل را دنبال نكرده باشند از آنان حمايت نخواهد شد، افزود: عدم حمايت آيپك از افراد، به معناي عدم پيروزي آنان در انتخابات است.

ايزدي با اشاره به اينكه آيپك در سال 1963 توسط صهيونيستي كانادايي تباري تاسيس شده اين فرد در گذشته در وزارت خارجه اسرائيل فعال بوده است خاطر نشان كرد: حركات سالانه آي پك ايران مهمترين موضوع بحث است و ايران چالشي ايجاد كرده و همواره با زياده خواهي آمريكا و اسرائيل مقابله مي كند و ما در جلسات امسال آي پك نوعي آشفتگي را در سخنراني هاي اوباما و سناتور ها مشاهده مي كنيم

ايزدي با اشاره به اينكه اوباما در ابتدا فكر مي كرد تمام گزينه ها در مورد ايران روي ميز بوده و حمله به اين كشور به عنوان يك گزينه مطرح است، گفت: وي بعد از چند لحظه از تصميم خود عقب‌نشيني كرده و اعلام مي كند كه حمله به ايران مناسب نيست و قيمت نفت را بالا مي‌برد و اين امر به نفع ايران خواهد بود در حالي‌است كه در جاي ديگر خودش حمله به ايران را يكي از گزينه هاي روي ميز مطرح مي كند.

وي افزود: در واقع حماسه انتخابات 12 اسفند ماه و مشاركت گسترده مردم در آن، تمامي برنامه هاي آنان را نقش بر آب كرد و موفقيتي بود كه سبب شد طرف غربي از مشكلات عديده اي مواجه شود.

در ادامه فضائلي در پاسخ به سوالي مبني بر استراتژي تهديد در برابر تهديد و همچنين تغيير رفتار غربي ها در قبال ايران گفت: از مدتي قبل آمريكا در تلاش بود تا حركات جديدي در مورد ايران صورت دهد حتي در اين زمينه نامه اي رسمي به مقام معظم رهبري ارسال كرده كه اين اقدامات حكايت از اين دارد كه آمريكايي ها به جايي رسيده‌اند كه نمي توانند بدون در نظر گرفتن موضع ايران در منطقه كاري انجام دهند و اين امر را صريحا و آشكارا مطرح مي كنند.

فضائلي با اشاره به اينكه آثار مخرب حوادث 88 سبب شد آمريكا به طمع افتاده و احساس كند نظام از درون دچار چالش شده و مي تواند اقتدار و هيمنه آن را بكشند، گفت: تغيير رفتاري كه آنان بعد از حوادث 88 از خود نشان داده اند كاملا مشهود بود اما حضور چشمگير مردم در انتخابات 12 اسفند به گونه اي بود كه آمريكا و اروپايي‌ها تلاش مي كنند روابط خود را با ايران در بخش هاي مختلف از جمله مذاكرات هسته اي تحريم ها و تهديدهاي مطرح شده بازسازي كنند./س2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.