سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنبش عدالتخواه دانشجويي:

رای مردم بد تفسیر نشود

جنبش عدالتخواه دانشجويي: رای مردم،رای به “فرد” نيست؛ بلکه راي به حل مسائل کشور در حیطه وظایف نمایندگی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ جنبش عدالتخواه دانشجویی به مناسبت حضور پرشور مردم ایران در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بيانيه اي صادر کرد.


متن بيانيه به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون

ملت آگاه ، زمان شناس و با بصیرت ایران اسلامی بار دیگر با حضور گسترده خود در پای صندوق های رای حماسه آفریدند. مردمی که در این سه دهه به حق ثابت کرده اند تا آخر پای آرمانها و ارزش های اصیل انقلاب اسلامیشان ایستاده اند ، این بار در میان امواج تبلیغاتی دشمن با حضور پر شور خود در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، لبیک گویان به ندای رهبری عظیم الشان انقلاب سیلی محکمی را به گوش استکبار نواخته و ثابت کردند که هیچ چیز باعث نخواهدشد تا در عزم راسخ و اراده پولادیشان خللی وارد شود. جنبش عدالتخواه دانشجویی بر خود واجب می داند ضمن تقدیر و تشکر از حضور حماسه آفرین ملت ایران نکاتی چند را پیرامون انتخابات برگزار شده یادآوری نماید:


1 .مردم دارای نقض نظارتی نیز هستند: پایان انتخابات به عنوان پایان حضور و نقش مردم نبوده و نیست. ملت عزیز ما به خوبی می دانند که مردم در نظام اسلامی علاوه بر نقش حمایتی (که همیشه آن را به خوبی انجام داده است) دارای نقش نظارتی بر مسئولین کشور نیز می باشند. برای جامع عمل پوشانیدن به اصل ۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین حفظ و حراست و رشد و بالندگی آرمانهای انقلاب اسلامیمان لازم است که مردم همچنان در صحنه حضور داشته و عملکرد مسئولین به خصوص نمایندگانی که منتخب مردم گشته اند را زیر ذره بین داشته باشند و همچون وظیفه حمایتی ، این وظیفه نظارتی را نیز بر خود واجب بدانند. مسئولین و نمایندگان مجلس نیز باید با کنار گذاشتن روحیه بالانشینی برای شنیدن انتقادات جریانات مردمی و دانشجویی در بین آنها حاضر شوند تا بتوان تحقق اصل امر به معروف و نهی از منکر مردم به مسولین را بصورت واقعی نشان داد از سویی دیگر نمایندگان جدید ملت باید هر چه زودتر قوانینی را برای اجرایی شدن این اصل بر زمین مانده قانون اساسی طراحی و مصوب کنند.


2. رای مردم بد تفسیر نشود: بر نمایندگانی که توانسته اند رای ملت را نصیب خویش سازند نیز واجب است که امانت داران خوبی برای آراء ملت بوده و تعهد خود را به خوبی انجام دهند. افرادی که در این رقابت سیاسی منتخب ملت قرار گرفته اند نباید رای مردم را رای به “خود” تفسیر کنند بلکه رای مردم رای به افرادی است که بتوانند در حیطه وظایف نمایندگی مجلس شورای اسلامی مسائل کشور را حل و فصل کنند.

3.رعایت قانون و اخلاق پس از انتخابات: افرادی هم که نتوانسته اند اکثریت آرا را نصیب خود سازند بدانند که اگر با نیت خالص پا در میدان گذاشته باشند ان شاءا… ماجور خواهند بود و به وظیفه خویش عمل نموده اند. لذا با رعایت اخلاق و قانون باید تسلیم انتخاب ملت باشند و بدانند عرصه های خدمت به اسلام و انقلاب فراوان است. دعواهای سیاسی و سلایق مختلف قبل از انتخابات که باعث داغ شدن تنور انتخابات نیز گردید نباید به هیچ وجه فضای بعد از انتخابات را تحت تاثیر خود قرار دهد.

4. در ایام انتخابات قول های فراوانی از جانب کاندیداهای مختلف به مردم داده شد. آنانی که لیاقت وکالت مردم را یافته اند بدانند در مقابل وعده هایی که داده اند مسئولند و باید تمام توان خود را در راستای محقق شدن آن به کار گیرند چرا که (( ان العهد کان مسئولا)) . پس بهتر است به جای اینکه مجلس را به یک پاتوق سیاسی برای برخی مشاجرات بی نتیجه و بی حاصل تبدیل کنند ببینند کدام مسائل روی زمین مانده که لازم است به نفع مردم حل و فصل شود. بهترین قدر دانی از حماسه حضور مردم این است که آنها ببینند حقیقتا مسائل و مشکلاتشان در مجلس مورد بررسی قرار می گرد و مجلس به معنای حقیقی کلمه خانه ملت است.

5.خدمت به مستضعفین در خانه ملت: متاسفانه توقع بر این بود که مباحث مربوط به محرومین و مستضعفین در ایام انتخابات بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد اما شاهد این بودیم که به جای ارائه طرح و برنامه در این راستا کاندیداها بیشتر به دعواهای همیشگی خود مشغول بودند. حالا که ایام رجز خوانی ها پایان یافته بهتر است نمایندگانی که خود را پیرو خط امام (ره) و مقام معظم رهبری می دانند باور کنند که (( هنوز خیلی از مسایل وجود دارد که به نفع محرومین باید حل و فصل شود)) و مجلس باید امید مستضعفان باشد. امید است که نمایندگان مجلس نهم با تغییر این روش برای محرومین و مستضعفین که صاحبان اصلی این انقلاب هستند بهایی واقعی متصور شوند و برنامه های متناسب با مشکلات کشور در جهت رفع محرومیت بردارند.

6. اصلح قوانین و شرایط انتخابات: از آنجا که فرآیند انتخابات باید یک فرآیند آگاهانه و رشد محور باشد اما شاهد آن بودیم که این قضیه آنچنان که باید و شاید در ایام انتخابات مورد توجه قرار نگرفت و در میان کثرت لیست بندی ها و جبهه بندی ها مورد غفلت واقع شد.توقع می رفت که نمایندگان با برنامه های ایجابی و مشخص در انتخابات به دنبال جلب نظر مردم درآیند ولی متاسفانه دیده می شد که گروهها و جریانات با سلب دیگران در پی اثبات خود بودند . نتیجه انکه مردم ما در بسیاری از مناطق خصوصا کلان شهرها مجبور شدند به افراد حاضر در لیست بندی هایی که بدون استقرار بر اصول و گفتمان خاصی بودند رای دهند. بخشی از این قضیه مربوط به عملکرد بد کاندیداها و بخشی دیگر مربوط به مشکلات ساختاری در فرآیند انتخابات است. در نتیجه باید اصلاح قانون انتخابات کشور در دستور کار قرار گیرد تا مردم بتوانند فارغ از تصمیمات پشت پرده سیاسیون دست به انتخاب کاندیدای اصلح بزنند. از جمله موانع انتخاب آگاهانه از سوی مردم، وجود کاندیداهای بسیار در کلان‌شهرها می‌باشد که می‌توان با تدبیری مناسب نظیر منطقه‌بندی کلان‌شهرها این مانع را برطرف کرد. همچنین از موانع دیگر عدم شفافیت پولهای خرج شده سیاسیون برای انتخابات می‌باشد که متأسفانه در مجلس قبلی قوانین لازم برای رفع این نقیصه از دستور کار خارج شد اینک از نمایندگان مجلس نهم انتظار می رودبا برسی و تصویب قانون در این خصوص هر چه زودتر این موانع را برطرف نمایند.

7.از همه منتخبین ملت می خواهیم تا در راستای اجرای قانون برزمین مانده‌ی “از کجا آورده‌ای؟” لیست اموال و دارایی‌های خود و خانواده خود را به طور عمومی اعلام نمایندجنبش عدالتخواه دانشجویی نیز بر خود واجب می بیند که این مهم را پیگیری کرده و با انتشار نتایج بدست آمده به شفافیت هرچه بیشتر عملکرد مالی مسئولین کشور کمک کند.
جنبش عدالتخواه دانشجویی ضمن تقدیر و تشکر مجدد از ملت بزرگ ایران ، مسئولین امر را به قدردانی عملی از این مردم که چیزی جز خدمت صادقانه به انها نیست فرا می خواند و ان شاءا… در زمان شروع به کار مجلس جدید برخی از اهم اولویت های کشور را از دید عدالتخواهان به نمایندگان ملت یادآوری خواهد نمود.


به امید ظهور عدالت گستر گیتی

جنبش عدالتخواه دانشجویی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.