سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

انجام موفقیت آمیز درمان نارسایی قلبی پیشرفته با استفاده از سلولهای بنیادین

نخستین عمل درمان نارسایی قلبی پیشرفته و مزمن با استفاده از سلولهای بنیادین در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزکی مشهد رئیس این دانشگاه گفت :در این عمل با استخراج سلولهای بنیادی از مغز استخوان بیمار در بیمارستان منتصریه توسط دکتر قاسمی و ارسال به موسسه رویان تهران در کمتر از 12 ساعت بیمار در بخش قلب بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مورد عمل جراحی قرار گرفت .

 

دکتر محمود شبستری با اشاره به اینکه در این کار تیمی که به مدت سه ساعت و نیم به طول انجامید سلولهای بنیادین با موفقیت در عروق کرونر بیمار تزریق شد خاطر نشان کرد : بر اساس اعلام گروه درمانی در بیمارستان منتصریه حال عمومی بیمار رضایت بخش است .

 

سلول بنیادی یا بُن‌یاخته‌ یاخته‌های اولیه‌ای هستند که توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های دیگر را دارند و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها و نهایتاً بافت‌های مختلف دیگر استفاده کرد.

 

منابع اصلی سلول‌های بنیادی شامل: مغز استخوان، بند ناف و جفت می‌باشد. امروزه استفاده از این سلول‌ها جهت ترمیم بافت‌های آسیب دیده در حال گسترش است.

 

جالب اینکه سلول‌های بنیادی پرتوان (چند پتانسیلی) هستند یعنی قابلیت تبدیل به بافت‌های مختلف را دارند اعم از بافت عصبی، بافت ماهیچه‌ای، بافت پوششی و غیره. که این توانایی محور اصلی توجه به سلول‌های بنیادی است. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.